Volkswagen Group brengt knopjes terug: 'Geluisterd naar kritiek'
Op de tast bedienen
De afgelopen jaren zijn heel wat autofabrikanten met de gum door interieurs gegaan en dat heeft veel knopjes de kop gekost. Bij de Volkswagen Group komen ze daar nu wat op terug.
In veel moderne auto's is het inmiddels echt even oefenen om bepaalde functies te kunnen bedienen. Soms moet je bijvoorbeeld helemaal in een menu op het infotainmentscherm een digitale knop toewijzen aan zijspiegels om die te kunnen afstellen, bijvoorbeeld. Even het volume van je muziek aanpassen? Veeg maar wat met je vinger over een paneeltje. Wil je de airco uitzetten? Eerst even door een klimaatmenuutje bladeren. Het is er in veel gevallen niet handiger op geworden. Bij de Volkswagen Group hebben ze die kritiek ter harte genomen. Zo zien we inmiddels weer fysieke knoppen op het stuurwiel bij nieuwe modellen.
Dat laatste is volgens Werner Tietz, ontwikkelingschef bij Seat en Cupra, een direct gevolg van alle kritiek die is geleverd op de 'aanraakgevoelige toetsen' op stuurwielen van de Volkswagen Group. "Het was heel modern, maar als je kijkt naar de feedback van klanten, social media en de pers, dan waren er wel wat klachten. Je moet kijken naar het beste compromis voor de klant en ik denk dat zeker op het stuurwiel iets meer 'fysieks' wel een betere oplossing is voor het brede publiek." Dat tekent AutoExpress op. Volgens Tietz is het tegelijkertijd niet zo dat Volkswagen helemaal teruggaat naar een tijd waarin alles met knoppen gebeurde. Zeker de schermen in auto's gaan niet verdwijnen, verwacht hij. "Dat is voor een jonger publiek de verkeerde aanpak."