Verbijstering over bijtellingsplannen 2017
'Nieuwe regels funest voor automarkt in 2016'
Gisteren heeft staatssecretaris van Financiën Wiebes veel vragen van de Tweede Kamer beantwoord over zijn Autobrief II. Eén antwoord sprong er echter uit en dat betreft de verlaging van de bijtelling in 2017 naar 22 procent. Wiebes legt uit, dat net zoals tot op heden geldt, mensen die een lagere bijtelling hebben (bijvoorbeeld 0 of 20 procent) deze lagere bijtelling houden tot 60 maanden na de eerste tenaamstelling van de auto.
Maar, zo zegt hij, mensen die nu 25 procent bijtelling hebben, hebben bewust gekozen voor een auto met een hogere CO2-uitstoot en houden dus ook de hogere bijtelling 60 maanden. Voor die mensen geldt de verlaging in 2017 dus niet. Voor een nieuwe Audi A6 die op 1 januari 2017 op kenteken wordt gezet, geldt dan 22 procent, maar haal je hem twee maanden eerder op, ga je 60 maanden 25 procent betalen.
"Dit heeft natuurlijk extreem uitstelgedrag tot gevolg", zegt woordvoerder Harald Bresser van RAI Vereniging. "Mensen zeggen dan tegen de leasemaatschappij: 'laat mij nog maar even doorrijden in mijn oude leaseauto'. Dat is natuurlijk een drama voor de autosector volgend jaar. Wij zijn als autosector al in overleg om met een reactie te komen op dit voornemen, want dit is natuurlijk een slechte zaak."
Maar de plannen zijn er wel degelijk, zo verklaart een woordvoerder van Financiën. "Er staat ook in de autobrief dat die verlaging naar 22 procent budgetneutraal wordt ingevoerd. Als iedereen zou zakken naar 22 procent, dan zou dat honderden miljoenen extra kosten."
Fiscaal expert Jan Rolleman van AMD Fiscalisten noemt het voornemen evenwel juridisch onhoudbaar. "Dit is ongelijke behandeling en dat mag niet. Eerder is er een rechterlijke uitspraak geweest over de lagere bijtellingtarieven. Daarin zei de rechter dat je geen verschillende tarieven voor dezelfde auto mag rekenen, tenzij daar een belangrijk beleidsdoel achter zit. In dit geval het terugdringen van de CO2-uitstoot, en dan staat het de overheid vrij het belastingmiddel te gebruiken. Maar er is in dit geval geen sprake meer van CO2-doelen, je maakt enkel verschil op jaartal van de auto om de begroting op orde te houden. Dat is juridisch niet in de haak."