Toyota Land Cruiser WLTP-goedgekeurd

Geslaagd, maar wel duurder

Toyota Land Cruiser
Bij de woorden 'Toyota' en 'schoon' gaan de gedachten al snel uit naar de befaamde hybridetechniek van het merk, maar kennelijk hebben de Japanners ook dieseltechniek nog in de vingers. De Land Cruiser is namelijk klaar voor de nieuwe uitstootnormen, maar wordt daar wel duurder van.

De overgang naar de verplichte, meer realistische WLTP-cyclus en de bijbehorende Real Driving Emissions-test (hier lees je er alles over) is de laatste maanden hét grote thema in autoland. Motorversies en zelfs complete modellen worden tijdelijk of voorgoed geschrapt, terwijl andere door de toegenomen theoretische CO2-uitstoot stevig in prijs gestegen zijn in een land als Nederland.

Dat doet het ergste vrezen voor terreinbeul Toyota Land Cruiser, maar Toyota zegt alles onder controle te hebben. De vorig jaar gefacelifte alleskunner is volgens z'n makers namelijk met vlag en wimpel door de nieuwe test gekomen en voldoet dus aan de Euro 6.2-emissienorm. Toch wordt ook deze auto duurder. Werd de vanafprijs op geel kenteken vorig jaar nog vastgesteld op €69.575, nu moet je minimaal €75.995 meebrengen voor een Land Cruiser met een achterbank. In dat geval staat de behoorlijk eenvoudige en handgeschakelde driedeursversie klaar die eerder in 'Back to Basics' schitterde. De langere vijfdeursversie kost minimaal €80.195 en wie een zevenzitter wil, is minstens €95.995 kwijt. In dat geval is er wel meteen sprake van een luxere Challenger-utvoering. De duurste Land Cruiser is de 2.8 D-4D Executive automaat, die voor €112.995 te boek staat.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.