Toppers & floppers 2013: Nic de Boer
Top 1: Maserati Ghibli
Maserati richt zich op schaalvergroting en wil nieuwe klanten werven met de Ghibli. Het is dat ik op het moment even geen euroton kan missen, maar anders hadden ze zeker op me kunnen rekenen. Maserati heeft hoe dan ook al een streepje bij me voor, maar de Ghibli vind ik helemaal geslaagd. Hij is ingetogen chic, zoals een Maserati hoort.
Wel jammer dat hij niet een wat meer 'eigen' gezicht heeft gekregen. Een beetje inwisselbaar is het aan de buitenkant allemaal wel. De eerste verkoopgetallen die de fabrikant opgeeft, zijn hoopgevend, al vraag ik me af hoe het in Nederland gaat. Ik moet de eerste Ghibli in het dagelijkse verkeer nog tegenkomen.
Zou Maserati met dit model in het calvinistische Nederland vastere voet aan de grond krijgen? Ik hoop het van harte, maar ik vrees dat wij maar moeilijk uit onze vaste premiummerken te krijgen zijn. En de mensen die wel overstappen, halen liever een Tesla.
Top 2: Ford Mustang
Als ik van één auto nieuwsgierig ben of hij gaat aanslaan in Europa, is het de Ford Mustang wel. Zeg zou zelf: hoe vaak gebeurt het dat er een model uit de VS zowel in Amerika als in Europa succesvol is. De Chrysler Voyager in zijn vroege jaren, is de enige die me te binnen schiet. Ik zie het zomaar gebeuren dat deze Mustang de tweede wordt.
Het uiterlijk viel bij mij meteen in de smaak – en dat gebeurt me maar weinig als ik een auto voor het eerst zie. Het is een mooie evolutie van de vorige Mustang, die ik weer een geslaagde reïncarnatie vond van het origineel uit de sixties. Als dat zo doorgaat, wordt het nog eens de Amerikaanse 911.
Ook op motorisch vlak is het spannend: een viercilinder turbo met meer dan 300 pk en – om een burgeroorlog te voorkomen – ook nog een 5,0-liter V8. Zo worden twee continenten tevreden gehouden. Volgend jaar weten we of dat lukt.
Top 3: Mazda 3
Jazeker: ook nog een normalemensenauto tussen de toppers. Ik vind het mooi om te zien hoe Mazda lekker eigenwijs zijn eigen koers vaart. De nieuwe 3 is natuurlijk gewoon een 6 zonder kont. En gelukkig maar, want ook die vind ik wat betreft het uiterlijk goed gelukt.
Leuk ook om te zien hoe de Japanners de downsizetrend helemaal aan zich voorbij laten gaan. Als enige gebruiken ze heel andere innovaties om het verbruik te drukken. Hier koop je dus nog gewoon een middenklasser met een ongeblazen tweeliter. Rightsizen noemen ze dat lekker brutaal.
Het is wel te hopen dat Mazda er eens flink mee op te trom roffelt, want in het verleden hebben we te vaak modellen bij Mazda gezien die aan de bescheidenheid van het merk ten onder zijn gegaan. Dat mag bij deze leuke nieuwe 3 natuurlijk niet gebeuren.
Flop 1: Jaguar C-X17
Geen autoconcern waar de rollen zo duidelijk verdeeld zijn als bij Jaguar-Land Rover. Jaguar zorgt voor de luxe personen- en sportauto's, Land Rover doet de SUV's. Nu is Jaguar dus bezig om zelf een SUV te ontwikkelen. Het leidde dit jaar tot deze C-X17 concept car.
Kan iemand de mensen van het ontwikkelteam even vertellen dat die jongens die verderop aan een tafeltje in de kantine zitten, al zo'n auto in huis hebben? Hij heet Land Rover - of Range Rover zo je wilt. Blijven communiceren jongens! En dat terwijl Jaguar en Land Rover zo goed bezig zijn. Bij de F-Type en de nieuwe Range Rover vliegen de vonken er zowat vanaf en er staat nog veel meer moois op de planning.
Ik hoop maar dat Jaguar ook de fout van de C-X17 inziet voordat het te laat is en ze de meest overbodige auto van de wereld werkelijk op de markt brengen.
Flop 2: Porsche Macan
Vuilnisman! Neemt u de Porsche Macan even mee? Want oh, oh, wat is dit een uitholling van het merk zeg. Ik begrijp het wel, hoor. Er moet gewoon geld worden verdiend en de Cayenne bewijst al jaren dat dit lukt met SUV's. Dus waarom niet een tweede model in dat segment op de markt gebracht.
Boekhoudtechnisch is het ongetwijfeld een sluitend verhaal, maar wat moet de Porsche-liefhebber met een omgemerkte Audi Q5? Niet zo veel, ben ik bang – nooit eerder was een Porsche zo geschikt om de kinderen mee naar school te brengen en de boodschappen mee te doen.
Waar houdt het op met de expansiedrang van Porsche? Dikke kans dat ze er in 2014 achter komen dat er best nog ruimte is voor een model boven de Audi A3. Neusje wat platter, daklijn wat lager, enorme wielen erop, een dikkere motor erin en hoppa: we hebben weer een nieuwe Porsche. Grote kans trouwens dat je volgend jaar op deze plek die Maserati SUV aantreft, waarvan ik de naam nu al weer vergeten ben.
Flop 3: Opel Cascada
Laten we er niet omheen draaien: Opel is een merk in nood. Je zou dus zeggen dat ze daar in Rüsselsheim flink aan het hozen zijn zodat het bootje blijft drijven. Er is dus even geen tijd om de bekleding van de bankjes te vernieuwen en de kozijnen te schilderen. Toch is dat wel wat er gebeurt.
Met de nieuwe cabrio wordt een niche te gevuld en gaat het niet om de aantallen. Schitterend mooie auto trouwens – Opel maakt de mooiste middenklassers van het moment. De vraag is alleen wie er veertig mille stuk gaat slaan op een Opel Cabrio. En wie heeft de marketing gedaan? Hij komt in plaats van de Astra Twin Top en zit dit keer wat betreft formaat dit keer tussen de Astra en de Insignia in.
Bij Volkswagen zijn ze er de afgelopen jaren achter gekomen dat de Eos, die tussen Golf en Passat viel, niet werkte. Inmiddels rijdt daar weer een gewone Golf Cabrio rond. Zouden ze dat bij Opel nou echt niet in de gaten hebben?