Top 20-auto’s uitgelicht: de Skoda Octavia
Traditioneel, nuchter, daar houdt Nederlander van
- Elco van der Meer
- Achtergrond
In de serie ‘Top 20-auto’s uitgelicht’ zijn we beland bij nummer 15. Waar je in het autonieuws veel leest over nieuwe EV’s en SUV’s is de auto op deze positie opvallend traditioneel. Het is de Skoda Octavia, waarvan er in 2024 bijna 5.000 stuks werden verkocht. Wat maakt hem zo succesvol?
De huidige Skoda Octavia werd geïntroduceerd in 2020 en kreeg begin 2024 een facelift. Opvallend is dat de auto gedurende zijn levenscyclus, tegen de trend in, alleen maar traditioneler werd. De plug-in hybride aandrijflijn, waarmee de Octavia vanaf het begin geleverd werd, verdween in 2023 uit de boeken. In 2024 zou in ieder geval de Octavia Combi weer als PHEV leverbaar moeten zijn, maar daarvan hebben we in de praktijk niets vernomen. Op de laatste prijslijst vind je in ieder geval alleen 1,5-liter TSI benzinemotoren, eventueel met mild hybride-techniek. Inderdaad, ook de 1-liter driecilinder TSI moest het veld ruimen.
Onderscheidende eigenschappen Skoda Octavia
Je zou kunnen stellen dat de Skoda Octavia groot is geworden door zichzelf te blijven. En misschien ook wel dat -ie zichzelf is geworden omdat hij groot is. Want ook al is de Octavia een auto uit het C-segment, hij biedt bovengemiddeld veel ruimte voor zowel bagage als passagiers. En ook al werd hij, net als vrijwel elke andere auto, flink duurder, de value-for-money van de vierde generatie Octavia is en blijft behoorlijk hoog.
De Octavia is verkrijgbaar als hatchback, met grote vijfde deur, en als Combi. Het spreekt voor zich dat de stationwagon in ons land de populairste was, dat is nooit anders geweest. Zo’n Octavia Combi is er op het moment van schrijven vanaf € 36.990, de hatchback is precies € 1.500 voordeliger.
Zo presteert Octavia in tests
Uiteraard passeerde de Skoda Octavia regelmatig de revue in autotests. Een dubbeltest tegen de Peugeot 308 SW wist de Tsjech vrij eenvoudig te winnen. “In de praktijk is de Skoda prettiger in de omgang. Hij heeft een fijnere aandrijflijn, is vooral op de achterbank stukken ruimer en biedt een nog betere standaarduitrusting en meer bedieningsgemak. De functie wint het dus van de vorm”, luidt de conclusie.
Tegenover de Suzuki Swace, het tweelingbroertje van de Toyota Corolla Touring Sports, moet de Skoda het nipt afleggen. “De Suzuki scoort vooral met zijn fijnere aandrijflijn en gunstiger prijskaartje, gecombineerd met goede rijeigenschappen”, vinden we. “De Skoda zet daar echter een wat moderner interieur en vooral heel veel ruimte tegenover. Dat zijn belangrijke punten, maar de aandrijflijn valt tegen.” Daarbij moeten we vermelden dat de geteste Skoda in beide gevallen voorzien is van de driecilinder 1.0 TSI, een motor die je nieuw niet meer kunt krijgen. Het zou daardoor best kunnen dat de rollen in 2025 zijn omgedraaid.
Als het om rijden gaat is de Skoda Octavia een fijne metgezel, als je tenminste van zachte onderstellen houdt en daarmee kunt omgaan. Zo ondervinden we het volgende: “Hij slaat soms – letterlijk – door op comfortgebied, als een oneffenheid met wat hogere snelheid wordt genomen. De demping had derhalve een tandje steviger mogen zijn.” Maar er is ook veel goed: “De besturing is prettig afgewogen en keurig voorspelbaar en de wegligging is ondanks al die zachtheid zeker in orde.”
Skoda Octavia door ogen van gebruikers
Dat de Octavia populair is zien we ook aan het aantal gebruikersreviews dat erover geschreven is. Een paar opvallende zaken daaruit zijn het beperkte gebruiksgemak van het infotainmentsysteem en de touchknoppen van de cruisecontrol. Positief zijn de gigantische binnenruimte, prettige stoelen, zitpositie en de voorspelbare rijeigenschappen. Rijders van het eerste uur kregen zo nu en dan te maken met softwareproblemen, die na de uitrol van diverse updates zijn opgelost. Opvallend: de meeste reviewers kozen voor de 1-liter TSI, die inmiddels is geschrapt. Een 1.5-rijder is niet geheel tevreden met de cilinderuitschakeling van zijn viercilinder. “De fabrikant claimt dit het switchen tussen vier en twee cilinders geheel onmerkbaar gaat, maar dat is niet het geval.”
Conclusie Skoda Octavia
Je voelt hem al aankomen, het succes van de Skoda Octavia is te verklaren door zijn traditionele nuchterheid. Het is gewoon een grote gezinsauto die vooral veel goed doet voor een normale prijs, zoals de Octavia dat al sinds jaar en dag doet. Een wat ongemakkelijk bedieningsconcept en een smaakgevoelig zacht onderstel staan dat succes niet in de weg.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Volledig Leder/Gekoelde Stoelen/Trekhaak
- 2022
- 64.589 km

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Bus. Ed. Pl. | ALCANTARA | MATRIX LED | STOELVERW
- 2024
- 19.251 km

Skoda Octavia Combi BWJ 2021 1.4 TSI iV PHEV 204 PK Business Edition Plus PLUG IN / PANORAMA / STUURVERW. / STOELVERW. VOOR + ACHTER / NAVI / CRUISE / CLIMA / LED / LMV / MULTIFUNCT. STUUR / PDC / KEYLESS / ISOFIX
- 2021
- 75.103 km