Top 10-auto’s uitgelicht: Toyota Aygo X blijft trouw aan A-segment
Hoge notering verklaard
- Elco van der Meer
- Achtergrond
Auto’s uit het compacte A-segment waren ooit alomtegenwoordig. Vrijwel elk merk had er een en bijna allemaal waren ze succesvol in ons land. Inmiddels is het aanbod flink uitgedund, maar de Toyota Aygo houdt dapper stand. Zelfs al groeide hij een maatje, werd de prijs flink steviger en kreeg hij een kruis achter zijn naam, vorig jaar was het de op vijf na de populairste nieuwe auto van ons land. Waarom is de Aygo X zo interessant?
Ooit werden auto’s als de Toyota Aygo bijna letterlijk uitgedeeld. Vanaf net 9.000 euro stapte je anno 2005 in een moderne, heel aardig rijdende supermini die enige tijd zelfs wegenbelastingvrij was. Die tijden zijn, vooral door strengere veiligheids-, milieu- en klimaateisen, definitief voorbij. Wat niet voorbij is is de Toyota Aygo zelf. Die bewijst dat de ‘survival of the fittest’-theorie nog altijd springlevend is. Daarom heet hij nu Aygo X, helemaal wat de huidige automarkt vraagt. De formule lijkt te werken, want in 2024 mocht hij met 7.946 Nederlanders mee naar huis.
Aygo X volwassen, maar geen Yaris
Eindelijk stapt de Aygo af van het platform dat hem al sinds zijn ontstaan heeft gedragen. De nieuwe basis is het TNGA-B-platform, dat ook schuilt onder de Yaris en de Yaris Cross. Wie weet waar een automotive platform voor staat, weet dat de Aygo X niet stiekem een Yaris is, het is en blijft een onvervalste A-segmenter.
Dat blijkt als we een directe vergelijking trekken tussen een ‘dikke’ Aygo X en een ‘kale’ Yaris, twee auto’s met ruwweg dezelfde prijs. Hoewel ze dezelfde 1,0-liter driecilinder delen, komt deze in de Yaris aanmerkelijk rustiger over; met name op de snelweg voel je een klassenverschil in het voordeel van de grotere Toyota. Rijd je dus meer kilometers en vind je uiterlijk vertoon niet zo belangrijk, dan is Toyota’s optie in het B-segment voor jou de betere keus.
Uitgedaagd door Dacia
Je koopt tegenwoordig een Toyota Aygo X vanaf €21.250. Dat lijkt een stevig bedrag, maar steeds minder fabrikanten bieden auto’s voor dergelijk geld aan. Eén autobouwer maakt juist van zo’n lage prijs zijn handelsmerk en dat is Dacia. Het Frans-Roemeense merk levert voor hetzelfde geld doodleuk de veel grotere Sandero Stepway.
Dat vraagt om een directe vergelijking, dus zetten we beide auto’s tegenover elkaar. De uitkomst is een ex aequo. De Aygo stuurt beter en heeft meer veiligheidssystemen aan boord, zoals adaptieve cruisecontrol, terwijl de Dacia meer ruimte en een fijnere motor biedt. Vind je zo’n Dacia in Stepway-trim maar overdreven, dan koop je dezelfde ruimte al vanaf €18.200. Daar heeft Toyota niet van thuis.
Toch de topper van het A-segment?
De Dacia Sandero mag dan een maatje te groot zijn voor de Aygo X, in vergelijking met auto’s uit zijn eigen klasse brengt hij het er goed van af. Hij doorstaat de vergelijking met de Suzuki Ignis en Hyundai i10 glansrijk. “De Toyota scoort met zijn leuke uiterlijk, verrassend goede rijeigenschappen en het pakket aan veiligheids- en assistentiesystemen”, luidt de conclusie. Het is echter niet al goud wat er blinkt. “De driecilindermotor komt wat amechtig over en het gebrek aan beenruimte op de achterbank is een regelrechte misser.” Toch is het genoeg om de Hyundai i10, die tot voor kort elke test op zijn naam schreef, naar het tweede plan te verwijzen. Wel blijft dat de meest volwassen keuze in dit segment – maar je beoordeelt een kind toch ook niet enkel op volwassenheid?
Na de overwinning op de Hyundai i10 is er nog maar één harde noot te kraken: de enige supermini die nog beter scoort in de verkoopstatistieken. Dat is de Kia Picanto, die in de basis alweer sinds 2017 meeloopt. De Aygo X lust hem rauw en scoort vooral met zijn verfijndere onderstel, goede veiligheidsuitrusting en aandrijflijn. Niet omdat die van de Toyota zo goed is, maar omdat die van de Kia echt niet meer van deze tijd is.
Daarom scoort de Aygo X
De Toyota Aygo X blijkt, ook al moet hij de Kia Picanto in de verkopen voor zich dulden, misschien wel de beste auto in het A-segment. Goedkoop is hij allang niet meer, maar dat geldt ook voor de concurrentie. Wel is de Aygo X merkbaar in zijn rol gegroeid, misschien zelfs wel iets te groot voor de 1,0-liter driecilinder onder de kap. Dat is niet het enige ondergedimensioneerde, want ook de interieurruimte valt gezien de buitenmaten wat tegen. Het maakt de Toyota Aygo X wel een eerlijke auto, die ondanks zijn verbeterde rijeigenschappen trouw blijft aan zijn segment.