SUV of stationwagon: occasionprijzen Volkswagen Tiguan versus Passat Variant

Welke is de betere aanbieding?

Volkswagen Passat Variant en Volkswagen Tiguan

De aloude stationwagen heeft het moeilijk. Links en rechts wordt hij ingehaald door SUV’s, tot overmaat van ramp steeds vaker uit een lager segment. In dit artikel kijken we naar het traditionele model en het model dat hem verdrukt. Welke is als occasion het voordeligste? Deze week: de klassieke Volkswagen Passat Variant versus de SUV Tiguan. 

De Volkswagens Passat en Tiguan hebben alvast één ding gemeen: beide modellen kregen dit jaar een opvolger. Bij de Passat was dat nog iets nodiger dan bij zijn SUV-broeder, want waar de traditionele D-segmenter in 2014 werd geïntroduceerd, is een Tiguan standaard twee jaar jonger. Je zou zweren dat je aan de verkoopcijfers van de Passat kunt aflezen wanneer de nieuwe, bijzonder succesvolle Tiguan zijn intrede deed, maar dat ligt iets genuanceerder. In deze jaren sleet Volkswagen vooral veel plug-in hybride Passats GTE, waarvan het bijtellingsvoordeel sinds 2015 telkens iets werd afgebouwd. 

Passat of Tiguan: welke is gebruikt duurder? 

Op bovenstaande vraag kun je een aantal theorieën loslaten. Zo kan de Passat Variant duurder zijn omdat hij zeldzamer is, maar tegelijkertijd kan de Tiguan koploper zijn vanwege zijn populaire carrosserievorm. Tijd om ze met elkaar te vergelijken. 

Net als vorige week, bij de Mazda 6 en CX-5, beginnen we met de oudere opties. Voor de Passat Variant selecteren we bouwjaar 2014 tot 2016, voor de Tiguan 2016 tot 2018, de eerste twee jaar na hun introductie. Opnieuw kiezen we voor een tellerstand tot 150.000 kilometer, iets wat de gemiddelde koper ook zou kunnen doen. 

Volkswagen Passat Variant 2014

Sorteren we vervolgens op de laagste prijs, dan zien we dat de momenteel voordeligste Passat Variant een 1.4 TSI met 150 pk is, van bouwjaar 2015 en met een keurige 131.758 kilometer op de teller. Goed, het is een vrij standaard Comfortline-uitvoering waarin je zelf moet schakelen, maar je hebt wel fijne ErgoComfort-stoelen en automatische klimaatregeling. Het autobedrijf wenst dat je voor deze wagen €14.885 achterlaat

De voordeligste ‘oude’ Tiguan is duurder: €15.750 moet hij kosten. Daarmee win je wel twee bouwjaren en 13.500 kilometers, voor de gemiddelde particulier vaak ook nog eens een jaar rijden. Op het gebied van uitrusting doe je wel een stap terug. Niet qua aandrijflijn, want die is nagenoeg hetzelfde als bij de Passat, maar je zit op standaard stoelen en moet het klimaat aan boord zelf regelen. 

Kijken we naar wat ‘dikkere’ uitvoeringen met automaat, dan komt al snel de plug-in hybride Volkswagen Passat GTE in beeld, waarvan je zelf mag bepalen of zijn techniek een voor- of nadeel is. Voor rond de €18.500 vind je fraai uitgevoerde exemplaren met alle opties die je van een moderne auto verwacht. Een lekker gespecte Tiguan met automaat kost al snel €23.000, maar daarmee win je wel een aantal bouwjaren. 

Jongere auto’s, meer verschil? 

In 2019 gaf Volkswagen de Passat een bescheiden facelift, de Tiguan was een jaar later aan de beurt. Zit er tussen beide auto’s ook een groot prijsverschil of zorgt een kleinere hoeveelheid GTE’s juist voor een dichting van het gat? We selecteren Passats van bouwjaar 2019 tot 2021, Tiguans van 2020 tot 2020, en houden een kilometerstand van 150.000 aan.  

Het resultaat? Dat blijft aardig hetzelfde. Opnieuw zien we dat de gefacelifte Passat vrij eenvoudig verkrijgbaar is voor rond de €20.000 en zelfs een frisse GTE uit 2021, met zo’n 120.000 kilometer, behoort tot de mogelijkheden. Het selecteren van een faceliftmodel is wel een harde dobber. Het beste herken je hem aan het klokje binnenin, dat sinds de bijpuntsessie schittert door afwezigheid. Dat moet je voor lief nemen, want het voordeel is groot. Voor een gefacelifte Tiguan uit 2021, met iets meer kilometers en een handgeschakelde versnellingsbak, moet je al bijna €24.000 betalen. 

En als het bijna nieuw moet zijn? 

Ineens heb je het. Je wilt de nieuwste oude. Dat kan, maar het komt wel met een prijs, vooral als je net je zinnen hebt gezet op de Passat. Net als bij de Mazda CX-5 en Mazda 6 zien we bij de jongste ‘oude’ Tiguans en Passats namelijk een opvallende ontwikkeling. Als we onze zoektocht namelijk beperken tot auto’s uit 2023 (met maximaal 50.000 kilometer) blijkt de Tiguan welhaast een koopje! Al vanaf €29.700 stap je in zo’n fancy SUV, terwijl de stationwagon bijna €32.000 moet opbrengen. Let wel, dit gaat om de instapprijzen. Wanneer we doorklikken, is het stuivertje wisselen tussen beide modellen. 

Waar het tussen de Mazda CX-5 en Mazda 6 moeilijk was om een duidelijke conclusie te trekken, valt dat bij de grotere Volkswagens wel mee. Wil je namelijk zoveel mogelijk waar voor je geld, dan is een gebruikte Passat Variant zonder meer de betere aanbieding.  

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Lezersreacties (59)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.