SUV of stationwagon: occasionprijzen Skoda Kodiaq en Superb vergeleken

Skoda Superb Combi

Wie een grote Skoda wil kan al sinds 1934 opteren voor een Superb. In 1949 was dat afgelopen, maar in 2001 kon de liefhebber van grote sedans zijn hart weer ophalen. Pas bij de tweede generatie, toen de Superb Combi verscheen, werd de auto voor echt veel mensen interessant. Tot zo’n zeven jaar later een SUV aan zijn poten begon te knagen: de Kodiaq was geboren. Welke grote Skoda is gebruikt het interessantst?

Het verhaal is bekend. Stationwagons uit het D-segment ondervinden steeds vaker concurrentie van SUV’s van lager allooi. In dit geval is het de derde generatie Superb die de klappen opvangt, want het in 2016 gelanceerde model had maar een enkel jaar vrij spel. Ondanks het verschil in segment is de Superb Combi weliswaar 16,4 centimeter langer, hij is twee centimeter smaller en ruim 20 centimeter lager dan de SUV.  

Ook wat betreft bagageruimte doen beide auto's nauwelijks voor elkaar onder, de Superb en de Kodiaq bieden respectievelijk 660 en 650 liter inhoud. Klap je de bank neer, dan is de tweede in het voordeel met 2065 tegen 1950 liter. Je kunt maar een conclusie trekken: deze auto’s zijn erg aan elkaar gewaagd. Tenzij je zeven zitplaatsen nodig hebt, want die optie is voorbehouden aan de SUV. Maar let op: lang niet elke Kodiaq is een zevenzitter. 

Skoda Kodiaq

Prijzen ‘vroege’ Kodiaq en Superb Combi 

Doordat de Skoda Kodiaq relatief jong is moeten we ons automatisch beperken tot jongere Superb Combi’s. We stellen de zoekcriteria in op bouwjaren 2017 en 2018 en kiezen een kilometerstand tot anderhalve ton. Daarmee kun je nog een tijdje vooruit.  

De eerste Skoda Superb volgens deze criteria is een 1.6 TDI met 140.603 kilometer, die mee mag voor €15.900,-. De eerste bereikbare Combi met benzinemotor is een jaartje ouder, maar met 122.229 afgelegde kilometers toch iets minder ervaren. Ondanks de vrij kale uitvoering is hij uitgerust met DSG-automaat, waarvan je elke dag plezier hebt. De prijs is €17.499,-.  

De eerste Skoda Kodiaq binnen bereik is zowel qua kilometerstand als bouwjaar vergelijkbaar, maar hij heeft wel een echte kleur en completere uitrusting. En een stevigere prijs, want op het label staat niet minder dan €19.950,- en op de koop toe moet je zelf schakelen. Een Kodiaq met DSG is er vanaf €21.750,-.  

En als hij drie jaar jong moet zijn? 

Je zou bijna vergeten dat bovenstaande auto’s alweer zeven tot acht jaar oud zijn. We kunnen begrijpen dat je liever iets jongers hebt, dus kiezen we nu voor bouwjaar 2021 en een tellerstand tot 100.000 kilometer. Opnieuw blijkt de Skoda Superb Combi de voordeligste keuze. Voor €23.945,- heb je zelfs een plug-in hybride met automaat, die slechts 76.515 kilometer ervaring heeft. 

Ook hier geldt dat een vergelijkbare Kodiaq duurder is. Een Kodiaq 1.5 TSI met DSG (en 97.700 km) is de voordeligste optie binnen onze nieuwe criteria. Voor deze auto moet je €28.450,- achterlaten, maar vervolgens mag je wel 1.800 kilogram trekken. Tweehonderd kilogram meer dan de plug-in hybride SUV. 

Kijken we verder in het aanbod, dan zien we dat je voor beide modellen ook gerust €30.000,- of meer kunt uitgeven. Ook dan lijkt de Superb Combi eigenlijk altijd de betere deal. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze afgeladen Superb Combi Laurin & Klement PHEV uit 2021, met slechts 58.376 kilometer op de teller. Die is de jouwe voor €31.795,- terwijl je voor dat geld ook een goed, maar niet overdreven compleet uitgeruste grijze Kodiaq kan hebben. Tenzij je het extra trekgewicht, de bodemspeling of optionele zeven zitplaatsen van de Kodiaq echt nodig hebt lijkt de Superb Combi hier de betere keuze. 

 

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.