Subsidie voor tweedehands elektrische auto: bodem bijna bereikt
Genoeg om het jaar vol te maken?
In de markt voor een tweedehands elektrische auto? Dan kun je nog even gebruikmaken van de SEPP-subsidieregeling. AutoWeek duikt in de cijfers en vertelt je hoe de vlag erbij hangt.
Met ingang van 2025 is het niet meer mogelijk om subsidie aan te vragen voor de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Op de aankoop van een nieuwe EV kun je nu al geen subsidie meer aanvragen. Het complete subsidiebudget is sinds eind november immers vergeven, zo kon AutoWeek je destijds als eerste melden. Uiteraard zitten we ook bovenop de status van het SEPP-subsidiepotje dat de aanschaf van elektrische occasions aantrekkelijker moet maken. Er is nog budget beschikbaar, maar bijster veel is er niet over.
Medio dit jaar druppelden de allerlaatste euro's uit de subsidiekraan die was opengedraaid om de aanschaf van tweedehands elektrische auto's aan te jagen. De volledige 29,4 miljoen euro was vergeven, wat de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland ertoe bewoog om nieuw budget beschikbaar te stellen. Het t0tale subsidiebudget voor gebruikte EV's werd in september met 23,1 miljoen euro verhoogd. Van die toegevoegde 23,1 miljoen euro is op moment van schrijven nog slechts 2,54 miljoen euro over. Zo'n tien procent dus. Op de aanschaf van een elektrische occasion met een oorspronkelijke cataloguswaarde van maximaal €45.000 kun je een tegemoetkoming van €2.000 krijgen. Dat betekent dat er voor nog 1.270 gebruikte elektrische auto's budget beschikbaar is. We achten het aannemelijk dat er nog een bescheiden run komt op de laatste knaken uit de subsidiepot. We verwachten derhalve dat het SEPP-subsidiepotje voor tweedehands EV's ongeveer een week voor het aflopen van de subsidieregeling per 27 december leeg is.
In totaal is er dit jaar voor 24.980 tweedehands elektrische auto's SEPP-subsidie aangevraagd.