Strengere eisen keyless entry voor verzekeraars

Aanvulling op keurmerk

Keyless go

Keyless entry is een handigheid die helaas ook door criminelen wordt gebruikt om in auto's te komen. In Nederland komt er daarom een aangevuld keurmerk voor veiligere systemen. Zonder dat keurmerk kunnen verzekeraars een voertuig weigeren te verzekeren.

In Nederland beroepen verzekeraars zich op het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging. Daarin komt voor auto's die vanaf 1 januari 2021 op kenteken komen een aanvullende clausule, zo meldt het AD. Die aanvulling richt zich op keyless entry. In het verleden is namelijk gebleken dat criminelen zich toegang tot auto's kunnen verschaffen door het signaal van de sleutel op te vangen en te beïnvloeden, zodat de deuren openen. In de nieuwe eisen van het keurmerk staat dat de sleutel van 'diefstalgevoelige modellen' 5 minuten na gebruik in een 'slaapstand' moet gaan. Dan wordt er geen signaal meer uitgezonden en kan dat dus ook niet worden opgevangen door kwaadwillenden.

Dat is niet de enige manier die wordt toegestaan om diefstal te voorkomen. Er mag in de auto ook een systeem worden gemonteerd dat het signaal wegfiltert en keyless entry mag ook in zijn geheel worden gedeactiveerd. Karin Beems van het CCV (Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid) stelt tegenover het AD dat veel fabrikanten nu al varianten van keyless entry leveren die volgens deze nieuwe eisen worden goedgekeurd. Audi, BMW, Citroën, Mercedes-Benz, Peugeot, Skoda, Toyota en Volkswagen worden genoemd. Auto's van vóór 2021 vallen niet alsnog onder deze aangescherpte eisen. Er is onder meer door het CCV ook een website gelanceerd, autodiefstalcheck.nl, waarop je zelf kunt checken hoe diefstalgevoelig jouw auto is.

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.