Stellantis ziet winst verviervoudigen ondanks chiptekort
Donkergroene cijfers
Stellantis heeft een sterk 2021 achter de rug, ondanks de uitdagingen door het wereldwijde chiptekort. Het verviervoudigde de winst en boekte 14 procent meer omzet dan in 2020.
Stellantis heeft vorig jaar een fors hogere winst geboekt dan in het eerste coronajaar 2020. Prijsverhogingen en goed verkopende duurdere modellen zorgden het afgelopen jaar voor een winst van €13,4 miljard, het viervoudige van een jaar eerder. Het moederbedrijf van merken als Peugeot, Citroën, Opel, Fiat en Chrysler produceerde door chiptekorten minder auto's dan gepland, maar compenseerde dat door meer auto's uit het duurdere segment te verkopen.
Het begin vorig jaar uit een fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles en Groupe PSA ontstane Stellantis boekte een omzet van €152 miljard. Dat is 14 procent meer in vergelijking met de opbrengsten bij FCA en PSA samen in het voorgaande jaar, toen fabriekssluitingen vlak na de uitbraak van de coronapandemie een flinke impact hadden.
1,7 miljoen auto's minder
Autofabrikanten kampten vorig jaar met tekorten aan chips, mede door het snelle economische herstel van de pandemie en de grote vraag naar elektronica en servers voor opslag tijdens lockdowns. Dat zorgde ervoor dat Stellantis zo'n 1,7 miljoen auto's minder kon produceren dan eigenlijk was gepland, ruwweg een vijfde van de totale productiecapaciteit. Ook dit jaar blijft het chiptekort volgens financieel topman Richard Palmer een probleem. Nog groter zijn de zorgen over schaarste aan ruwe grondstoffen, zoals bepaalde metalen. Toch kijkt Stellantis optimistisch vooruit. Voor 2022 rekent het bedrijf op een winstmarge van minstens 10 procent.