Stellantis-topman: 'Auto's zijn veel te zwaar geworden'
Auto's op dieet
Een compacte middenklasser weegt al zo'n 1.200 kilo en elektrische auto's gaan al snel richting de twee ton. Gekkigheid, vindt de technisch topman van Stellantis. Hij heeft als doel om het tij te keren en te voorkomen dat we straks allemaal in halve tanks rondrijden.
Stellantis' technische topman Ned Curic is van mening dat auto's veel te zwaar zijn geworden. Een mening die velen ongetwijfeld met hem delen. Het klopt ook zeker: de Peugeot 306 woog bijvoorbeeld nog zo'n beetje een ton, de huidige 308 hatchback weegt minstens zo'n 1.200 kilo en bij de e-308 geeft de weegschaal zelfs 1.650 kilo aan. Om dan nog maar te zwijgen over Stellantis' allerzwaarsten van Ram. De elektrische Ram 1500 REV gaat zeer waarschijnlijk voorbij de drie ton, terwijl de Dodge Ram 1500 begin deze eeuw ruwweg twee ton woog. Natuurlijk hebben strengere veiligheidseisen het gewicht van auto's geen goeds gedaan, maar met de komst van elektrische aandrijflijnen is het helemaal hard opgelopen.
Curic vindt dat gewicht momenteel zelfs de grootste uitdaging vormt bij het ontwikkelen van nieuwe modellen. "Ik vind het frustrerend hoe zwaar auto's zijn geworden. Maar weinig mensen hebben het daarover, maar auto's wogen een ton en nu drie ton". zo zegt hij in gesprek met Autonews. Dat heeft volgens hem meerdere nadelige gevolgen: "Het is niet goed voor het milieu, niet goed voor grondstoffengebruik, niet goed voor de efficiëntie. Ik heb daarom een uitdaging voor mijn team: laten we kijken hoe we de verschillende onderdelen lichter kunnen maken. Als we ons zo toeleggen op duurzaamheid, moet het gewicht omlaag." Hoe Curic het precies voor zich ziet en wat voor mogelijke oplossingen er voorhanden zijn, laat hij in het midden. Bij elektrische auto's is de consensus dat het gewicht (flink) omlaag kan als accu's op den duur een hogere energiedichtheid krijgen en/of als het opladen ervan sneller gaat. Auto's met verbrandingsmotoren lichter maken dan ze nu zijn, is mogelijk een grotere uitdaging.