Stellantis: 'In 2050 rijden onze brandstofauto's nog steeds rond'

Inzetten op e-fuels?

Peugeot 508 SW

Stellantis rekent erop dat brandstofauto's nog heel lang deel zullen uitmaken van het straatbeeld. Daarom is het volgens het concern interessant om te kijken naar de mogelijkheden van synthetische brandstoffen.

Stellantis, moederbedrijf van onder meer Peugeot, Fiat, Opel en Alfa Romeo, verkoopt per 2030 in Europa geen nieuwe auto's meer met een brandstofmotor. Toch betekent dat volgens het bedrijf niet dat daarmee voor het bedrijf de CO2-kous af is op ons continent. Brandstofauto's die in 2029 nog nieuw de weg op gaan, zijn immers niet per 2030 ook weer van de straat verdwenen. "Ik denk dat 25 procent van onze voertuigen na twintig jaar nog steeds in gebruik is", aldus de Europese topman aandrijflijnen bij Stellantis, Christian Müller.

Er ligt volgens Müller een belangrijke taak voor Stellantis om ervoor te zorgen dat die auto's niet hun hele levensduur ook nog niet CO2-neutraal zijn. Daar komen e-fuels om de hoek kijken. Aan Reuters legt Müller uit dat die auto's goede kans maken om daarmee op pad te gaan. "De impact van e-fuels daarop kan heel aanzienlijk zijn."

Met e-fuels zouden volgens Stellantis zo'n 28 miljoen auto's van het concern in de periode van 2025 tot 2050 maximaal 400 miljoen ton CO2 kunnen uitsparen. Stellantis werkt samen met het Saoedische olieconcern Aramco aan synthetische brandstoffen. Deze week meldden de twee bedrijven dat is gebleken dat 24 soorten Euro 6-brandstofmotoren van Stellantis er zonder aanpassingen op moeten kunnen lopen.

Lezersreacties (294)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.