Stellantis geeft merken paar jaar om toekomst te garanderen

Wie gaat het overleven?

Lancia Ypsilon

Stellantis heeft een enorme waaier aan automerken, maar het is nog maar de vraag of die er straks allemaal nog bij zijn. Volgens topman Carlos Tavares wordt er over enkele jaren al een beslissing genomen.

Stellantis is het moederbedrijf van van oudsher succesvolle merken als Peugeot, Opel en Fiat, maar zwaait ook de scepter over merken die een rol in de marge spelen. Denk daarbij aan het oplevende Lancia, maar ook aan het nog jonge DS en natuurlijk het exclusieve Maserati. Onder meer die laatste drie liggen logischerwijs onder de loep bij Stellantis, want het is nog maar de vraag of ze de komende jaren genoeg geld in het laatje zullen brengen.

Stellantis en diens topman Carlos Tavares deden eerder dit jaar geruchten over een mogelijke verkoop van Maserati nog af als onzin, maar Tavares stelt nu volgens Automotive News dat er wel al op vrij korte termijn een beslissing wordt genomen over de toekomst van de merken. "We zullen de prestaties van elk merk beoordelen als we op zo'n twee derde zitten van het Dare Forward 2030-plan. Je mag dus over twee of drie jaar beslissingen verwachten."

Het is dus te hopen voor een merk als Lancia dat de nieuwe modellen enthousiast genoeg worden ontvangen, voor DS moeten de verkopen ongetwijfeld aantrekken en bij Maserati ligt er een zware last op de schouders van de nieuwe (ook als EV leverbare) GranTurismo en GranCabrio. Ook in de Verenigde Staten zal er spanning zijn en vooral rondom Chrysler. Amerikaanse dealers trokken onlangs echter ook al aan de bel omdat ze vrezen voor de toekomst van Jeep, Dodge en Ram.

Lezersreacties (161)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.