Stellantis-CEO: 'Bescherm Europese auto-industrie tegen China'
Gevaarlijke concurrentie?
Carlos Tavares, de topman van Stellantis, vreest dat de Chinese auto-industrie teveel vrij spel krijgt in Europa. Dat kan de Europese auto-industrie volgens hem flinke schade toebrengen. Tavares hoopt dan ook dat de EU ingrijpt.
Tavares is bang dat Europeanen in de toekomst massaal Chinese auto's gaan kopen. Op de Consumer Electronics Show (CES) heeft hij de Europese Unie daarom opgeroepen om de Europese auto-industrie beter te beschermen tegen de opkomende concurrentie uit China. "Het prijsverschil tussen Europese en Chinese auto's is aanzienlijk. Als er niets wordt gedaan om de huidige situatie te veranderen, zullen consumenten uit de Europese middenklasse zich steeds meer tot Chinese modellen wenden", vertelde Carlos Tavares aan Automobilwoche.
De huidige EU-regelgeving leidt er volgens Tavares toe dat de kosten voor elektrische auto's in Europa zo'n 40 procent hoger liggen dan wanneer die auto's elders gemaakt worden. "Als je de Europese markt openhoudt, hebben we geen keus. Dan moeten we rechtstreeks met de Chinezen concurreren." In dat geval zouden bedrijven als Stellantis waarschijnlijk gedwongen zijn hun productie naar het buitenland te verplaatsen. Tavares pleit daarom voor het opwerpen van extra bescherming van de eigen Europese industrie. Dat zou in zijn ogen tot een soort herindustrialisering van Europa moeten leiden, waarbij allerlei werkzaamheden die al lang niet meer in dit deel van de wereld worden gedaan weer terug zouden kunnen komen. Tavares zei zich wel te realiseren dat hiervoor een grote wijziging van het geldende EU-beleid nodig is. En de omvangrijke Duitse industrie zou die wijziging niet zien zitten. Duitse fabrikanten hebben namelijk veel nauwere zakelijke banden met China dan Stellantis.
Het is niet de eerste keer dat Tavares vanwege Chinese concurrentie aan de bel trekt. In oktober sprak hij al zijn vrees voor 'het verval van de Westerse wereld' uit. Chinese merken die nu al enkel EV's verkopen zouden minder kosten maken dan Europese fabrikanten die door de EU momenteel geconfronteerd worden met dure aanpassingen vanwege de Euro7-norm. Toen zocht hij de oplossing overigens nog wat meer bij de Europese auto-industrie zelf: "We zouden efficiënter moeten werken om China te verslaan. Niet alleen wat technologie betreft, maar ook op het gebied van kwaliteit en prijsstelling."