Smart #5 opent nieuw hoofdstuk voor Smart
De grootste ooit
Het huidige Smart lijkt in bijna niets meer op het Smart dat we lange tijd kenden. De fonkelnieuwe Smart #5 is nu onthuld en die staat zo mogelijk nog verder van de merkgeschiedenis af dan zijn kleinere broers.
Smart is enkele jaren geleden in een nieuwe fase terechtgekomen met de Chinese gigant Geely als grootaandeelhouder. Smart bouwt zijn auto's nu in China en kan gebruikmaken van technische bases van Geely. Dat niet alleen: zowel het ontwerp als het formaat van de moderne Smarts lijkt totaal niet meer op dat van de modellen van weleer, zoals de ForTwo. Nu trekt het merk het doek van de Smart #5 en die gaat nog een stap verder. We hebben hier immers van doen met een maar liefst dik 4,7 meter lange SUV.
Smart #5.
Smart #5 volgt heel eigen pad
Het uiterlijk van de Smart #5 is bepaald geen verrassing meer, want eerder dit jaar konden we 'm je al laten zien. Bovendien lijkt de #5 behoorlijk op de conceptversie die eerder dit jaar werd gepresenteerd. Duidelijk is in elk geval dat de fabrikant niet gaat voor een familiegezicht, want de #5 bewandelt wat dat betreft een heel ander pad dan kleinere broers Smart #3 en Smart #1. Hij is ontworpen door Mercedes-Benz, dat naast Geely nu nog voor de helft eigenaar is van het merk. Het is een behoorlijk hoekig ogend model naast de andere Smarts, met hier en daar een avontuurlijk accentje. Smart laat ook meteen zien dat de #5 naar wens nog avontuurlijker aan te kleden is, onder meer met, treeplanken, extra bodembescherming en een imperiaal met een laddertje om op het dak te kunnen komen.
Het interieur wijkt sterk af van dat van de #1 en #3. Waar die laatste twee een duidelijk door Mercedes-Benz ontworpen cockpit hebben, heeft de #5 een heel eigen dashboard. Ovalen domineren het lijnenspel, met als grootste eyecatcher het ovalen paneel waarin onder meer twee 13-inch schermen ondergebracht zijn. De Smart #5 krijgt verder een 10,3-inch digitaal instrumentarium mee en een maar liefst 25,6 inch metends head-up display. Aan visuele prikkels wat dat betreft geen gebrek. Een leeuw met de naam Leo fungeert als persoonlijke assistent en kan met behulp van AI allerlei vragen beantwoorden en functies bedienen in de auto. Je neemt al met al plaats in een behoorlijk weelderig interieur, met zetels die met leer bekleed zijn en ook achterin zijn voorzien van stoelverwarming. Sennheiser-audio is erbij en eikenhouten accenten dragen bij aan een deftig tintje.
Smart #5.
Groter en sterker
Zoals gezegd is de Smart #5 een flinke jongen. Hij is met zijn dik 4,7 meter maar liefst 27 centimeter langer dan de #3 en heeft tevens een langere wielbasis: 2,9 meter. Dat moet natuurlijk behoorlijk wat binnenruimte opleveren. Waar je in de eerste Smart ooit hooguit met zijn tweeën op pad kon, moet je hier met zijn vijven in alle ruimte in kunnen zitten. Er zijn 34 opbergplaatsen voor al je spullen, waaronder een frunk met 72 liter opbergruimte. Achter in de Smart #5 kun je tot 1.530 liter ruimte benutten. Hoewel de #1 en #3 al bepaald niet klein zijn voor Smart-begrippen, opent de #5 echt een nieuw hoofstuk voor het merk op dit gebied.
Ook wat betreft aandrijving, want de Smart #5 wordt de sterkste ooit. Smart maakt zelf nog niet bekend welke aandrijflijnen er beschikbaar worden, maar gelukkig wisten we dat eerder al op te vissen uiteen Chinese patentaanvraag. In China komen er drie varianten: het begint bij een 340 pk sterke achterwielaangedreven versie, gevolgd door eentje die een 363 pk sterke elektromotor achter en een 224 pk sterke elektromotor voor heeft. Het topmodel krijgt op de vooras dezelfde 224 pk sterke unit, maar combineert die met een krachtbron van maar liefst 421 pk op de achteras. Een systeemvermogen van (ruim) boven de 500 pk in een Smart? Dat gaat dus gebeuren bij de #5.
Smart #5
Smart is al wel zo vriendelijk om wat duidelijk te maken over de accu en het laden. Er ligt een 100-kWh accu in de Smart #5 en die moet je in een kwartiertje van 10 tot 80 procent kunnen opladen. Zijn maximale rijbereik is volgens de CLTC-cyclus 'ruim 740 km'. Let wel; de CLTC-methode is bepaald niet nauwkeurig, reken op zo'n 600 km volgens de wat betere WLTP-test. V2L is overigens van de partij in de Smart #5, dus je kunt gewoon ergens in een grasveld frikandellen bakken. Dat kan pas over enkele maanden. Begin volgend jaar wordt de Smart #5 in Europa verwacht.
Had je deze auto's al gezien?

Smart #5 Brabus 100 kWh | 646 PK! | Drive Pilot | Stuurwiel- & Stoelverwarming voor- & achterin | Head-Up Display | Sennheiser Audio | Panoramadak | 3e display |
- 2025
- 10 km

Smart #5 Summit Edition / Augmented Reality head-up display/ 20" Helix/ Offroad rijmodus/ DC-opladen 400 kW
- 2025
- 10 km

Smart #5 BRABUS / Sennheiser®-audiosysteem met 20 luidsprekers/ 21" Monoblock Z / Geventileerde bestuurders- en passagiersstoel/ DC-opladen 400 kW
- 2025
- 10 km