Smart #5: de grootste en direct de duurste
Tot 400 kW snelladen!
Ook in Nederland breidt Smart zijn modellengamma uit met de #5. De Smart #5 is met afstand de grootste Smart ooit en is niet geheel verrassend ook de duurste Smart die je momenteel kunt kopen. Hij is er vanaf zo'n €48.000.
Kort voordat Smart zélf het doek trok van de #5, kon AutoWeek je de auto al in productievorm laten zien. De Smart #5 is de productieversie van de Concept #5 en gaat de boeken in als de grootste Smart ooit. De Smart #5 is met zijn wagenlengte van 4,70 meter namelijk nog eens een kleine 30 centimeter langer dan de #3. De Smart #5 is niet alleen groter, maar is ook duurder dan de #3 en #1 waar hij boven is gepositioneerd. De Smart #1 is er vanaf €37.570, de #3 vanaf €41.065 en de Smart #5 wisselt vanaf minstens €48.440 van eigenaar.
De vanafprijs van €48.440 geldt voor de Smart #5 Pro. Die achterwielaandreven variant is 340 pk en 373 Nm sterk en zoemt vanuit stilstand in 6,9 seconden naar een snelheid van 100 km/h. De 2.200 kilo zware SUV heeft als Pro een 74,4 kWh LFP-accu (netto) en moet daar een bereik van 465 kilometer uit kunnen persen. Snelladen kan met deze variant met 150 kW. Het is voorlopig de enige variant van de Smart #5 die deze accu heeft.

De Smart #5 schermt met schermen.
Met 400 kW snelladen
Hoger op de ladder staat de Smart #5 Pro+. Die kost €53.440 en biedt voor dat geld iets meer vermogen (363 pk), maar vooral een groter bereik. Net als alle andere varianten van de #5 - de Pro dus uitgezonderd - heeft de Pro+ een 94 kWh (netto) NMC-accu. Daar perst de #5 Pro+ een bereik van 590 kilometer uit. Smarts #5 met deze accu kunnen op papier met wel 400 kW snelladen. Ook interessant: elke Smart #5 vanaf de Pro+ heeft 800V boordspanning. Dat verklaart het hoge laadvermogen. Een stapje boven de Pro+ staat de Smart #5 Premium. Die heeft exact dezelfde aandrijflijn als de Pro+, maar zit beter in zijn spullen. De #5 Premium kost €57.940 en is de eerst uitvoering waarbij een warmtepomp standaard is.
Bovenaan het leveringsgamma van de Smart #5 staan de Pulse (€57.940) en de Summit Edition (€59.440). Deze varianten hebben vierwielaandrijving en een systeemvermogen van - hou je vast - 587 pk en 643 Nm. Daarmee rammen deze varianten zich in slechts 4,9 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. De topsnelheid is net als die van elke andere #5 afgeregeld op 200 km/h. De Pulse en Summit Edition hebben dezelfde 94 kWh accu als de Pro+ en Premium en kunnen dus ook met 400 kW snelladen. Het bereik van de Pulse en Summit Edition ligt met 540 kilometer wel iets onder dat van de achterwielaangedreven varianten met dezelfde accu.
Prijzen Smart #5
Vermogen | Aandrijving | Accu (netto) | Actieradius | Vanafprijs | |
Pro | 340 pk | Achter | 74,4 kWh | 465 kilometer | €48.440 |
Pro+ | 363 pk | Achter | 94 kWh | 590 kilometer | €53.440 |
Premium | 363 pk | Achter | 94 kWh | 590 kilometer | €57.940 |
Pulse | 587 pk | Voor en achter | 94 kWh | 540 kilometer | €57.940 |
Summit Edition | 587 pk | Voor en achter | 94 kWh | 540 kilometer | €59.440 |
Ook niet-elektrisch
Vooralsnog is de Smart #5 altijd een EV, maar in de toekomst krijgt de #5 ook een plug-in hybride aandrijflijn. Daarover lees je hier meer.
Had je deze auto's al gezien?

Smart #5 Summit Edition / Augmented Reality head-up display/ 20" Helix/ Offroad rijmodus/ DC-opladen 400 kW
- 2025
- 10 km

Smart #5 BRABUS / Sennheiser®-audiosysteem met 20 luidsprekers/ 21" Monoblock Z / Geventileerde bestuurders- en passagiersstoel/ DC-opladen 400 kW
- 2025
- 10 km

Smart #5 Summit Edition 100 kWh Keyless | Panoramadak | Apple carplay/android auto | Lichtmetalen velgen | Lederen bekleding |
- 2025
- 1.000 km