Smart #5 blijft niet enkel volledig elektrisch

Aanpassen aan veranderende markt

Smart #5
Smart #5Smart #5Smart #5Smart #5Smart #5

Smart verkoopt momenteel enkel elektrische auto's, maar dat blijft - tegen de plannen in - niet zo. De Smart #5 krijgt ook een plug-in hybride aandrijflijn.

Smart zette enkele jaren geleden een nieuwe koers in. Het werd voor de helft door het Chinese Geely overgenomen en stoomde vervolgens een geheel nieuw en puur elektrisch modellengamma klaar. De nieuwste aanwinst daarin is de Smart #5, een kloeke SUV met geheel volgens plan enkel elektrische aandrijflijnen. Of nee, toch niet. Smart stelt zijn koers bij en gaat ook een verbrandingsmotor in de #5 schroeven. Dat heeft Smart bevestigd tegenover het Britse Autocar.

Het gaat om een plug-in hybride aandrijflijn, zo weten de Britten. Een woordvoerder verklaart dat de veranderende marktomstandigheden hiertoe leiden. "Het is belangrijk om te reageren op de steeds meer diverse wensen van klanten. Smart kan geen enkele technologische oplossing uitsluiten momenteel." Hoe de aandrijflijn in kwestie precies is opgebouwd, is nog even afwachten.

Opmerkelijk is het per definitie; de Smart #5 staat immers op een variant van het puur voor EV's bedoelde SEA-platform. Er zijn dus twee mogelijkheden: óf Geely weet die basis toch om te toveren voor hybride aandrijflijnen, of Geely ontwikkelt een brandstofversie van de Smart #5 op een andere basis. Dat laatste zou goed kunnen; met het GEA-platform heeft Geely immers al een SEA-afgeleide voor hybride auto's. Reken voorzichtig op een 1.5 vierpitter die de voorwielen aandrijft en een mogelijk dik 200 pk sterke elektromotor op de achterwielen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.