Shell koopt Duitse laadpaalfabrikant
Laadpunten in bestaande infrastructuur
Shell neemt de Duitse laadpuntenmaker Ubitricity over. Het Berlijnse bedrijf maakt laadpunten die in bestaand straatmeubilair zoals lantaarnpalen en andere paaltjes worden ingebouwd.
Wat Shell betaalt voor de overname van Ubitricity is niet bekend. Het levert de oliemaatschappij in ieder geval mogelijkheden op om haar aandeel in het opladen van elektrische auto's uit te breiden. Ubitricity heeft met name in het Verenigd Koninkrijk een fors marktaandeel, maar is ook actief in Duitsland en Frankrijk. Daarnaast levert het bedrijf laadpunten voor beheerders van wagenparken van bijvoorbeeld ondernemingen. Ubitricity heeft in Groot-Brittannië ruim 2.700 laadpunten in straatmeubilair geplaatst. Daarmee heeft het bedrijf naar eigen zeggen een marktaandeel van ruim 13 procent. In Duitsland en Frankrijk is het marktaandeel beduidend kleiner.
Met de groeiende populariteit van elektrisch rijden, wordt de traditionele brandstofmarkt van Shell uiteraard bedreigd. Het bedrijf wil daarom ook groeien op de EV-markt. Met de overname is Shell daarin een belangrijkere speler geworden. Het Brits-Nederlandse bedrijf heeft overigens momenteel al wel eigen snellaadpalen bij 430 eigen tankstations, maar nu kan Shell ook eenvoudig verder groeien op de markt voor thuisladen. Voor mensen die geen eigen oprit hebben zijn publieke laadpalen langs de kant van de straat de enige oplossing om in de buurt van hun woning hun elektrische auto op te laden.