Seat Ibiza - Back to Basics
Nu het nog kan
De huidige Seat Ibiza loopt alweer even mee en wordt vooraf aan de mogelijke verdwijning van Seat als traditioneel automerk nog eens opgefrist. Wanneer dat staat te gebeuren, is nog niet bekend. Vooralsnog kun je de Ibiza zoals we 'm al kennen bestellen en wel voor vanaf €23.250. Eens kijken wat het model nog voor dat geld te bieden heeft.
Seat Ibiza Reference, €23.250
Seat zegt nog zeker tot 2030 auto's met verbrandingsmotoren en hybride-aandrijflijnen te willen verkopen, en de Seat Ibiza behoort tot een van de modellen in het voorlopige portfolio. De huidige generatie van de Ibiza loopt wel al zes jaar mee, dus verwachten we over niet al te lange tijd een geüpdatete versie te zien.
Een geheel nieuwe vervanger ontwikkelen zit er voor Seat waarschijnlijk niet in. Er gaan geruchten dat de Volkswagen Polo ook geen conventioneel aangedreven opvolger krijgt, dus daarmee een technische basis - en dus ontwikkelingskosten - delen zit er mogelijk niet in voor de Ibiza. We verwachten daarom dat de Ibiza een flinke opfrisbeurt krijgt, ook om straks weer aan de nieuwste voorschriften te voldoen. Voor de opgefriste versie er komt kun je nu nog de huidige bestellen, en dat vergt momenteel minstens €23.250. Of je voor dat geld een goede aanbieding in huis haalt?
Karige motorisering
Wel, op motorisch vlak begint het karig. De Reference-geheten instapper beschikt over een 80 pk 1-liter driecilinder-zonder-turbo gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De 1.111 kg wegende Ibiza zou daarmee in 15,3 seconden naar de 100 km/h moeten kunnen sprinten - naar hedendaagse maatstaven niet bepaald vlot.
Ook het uiterlijk van een basic Seat Ibiza laat wat te wensen over. De auto heeft weliswaar meegespoten deurgrepen en spiegelkappen, maar rolt wel op 15-inch stalen wielen met wieldoppen en heeft voor en achter conventioneel ogende lichtunits, waarbij de exemplaren vóór wel met led-techniek zijn uitgerust. De rode unilak is de enige gratis kleur, terwijl metallic tinten - allemaal grijstinten - €760 extra vergen. Een witte unilak kan ook en heeft een meerprijs van €365.
Aan de binnenzijde zorgen lichtkleurige en oranje elementen voor enige frivoliteit, terwijl de stoelen bekleed zijn met een simpele zwarte stof. Het stuur is weliswaar voorzien van een leren bekleding en een zwik knopjes, maar de instapper is van binnen wel te herkennen aan een stoffen (in plaats van leren) pookschoen, plastic handremgreep en het ontbreken van een middenarmsteun.
Basic stuur, handremgreep en pookknop in de meest basic Ibiza.
Een stapje hogerop
Wel vind je in het interieur bedieningselementen voor de airco en cruisecontrol, want die voorzieningen zitten er beide op. Ook biedt het infotainmentsysteem-met-touchscreen toegang tot Apple Carplay en Android Auto en huist achter het stuur een 8-inch digitaal instrumentarium (10-inch is een optie). Over enige vorm van parkeerhulp beschikt de instap-Ibiza niet, en ook een licht- en regensensor ontbreken. Daarbij is de instapper de enige die slechts vier speakers heeft, bij een uitrustingsniveau hoger zijn het er minstens zes.
Dat niveau heet 'Style' en voegt voor een meerprijs van €400 lichtmetalen 15-inch wielen, middenarmsteun, parkeersensoren achter en twee speakers aan de instapper toe. De precies €25.000 kostende 'Style Business Connect', het derde uitrustingsniveau, doet daar nog een turbo (voor 95 pk en meer koppel), parkeersensoren vóór en automatische airco bij, alsmede een groter digitaal instrumentarium, verwarmbare voorstoelen, sportiever gevormd stuur, draadloze telefoonlader en privacyglass.
Die laatste, de Style Business Connect, is dan ook de uitvoering die het meeste waar voor zijn geld lijkt te bieden. De basics zitten er bij de instapper weliswaar ook op, maar voor een bescheiden meerprijs van €1.750 is het heel wat meer - niet in de laatste plaats door het beter bruikbare en grotere koppel van de turbomotor. Voor €25.000 heb je daarmee best een complete Ibiza.
Wat vind jij; is de Ibiza nog altijd een welkome aanvulling op de compacte klasse, of kan hij je met zijn uitrusting niet meer overtuigen?
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Ibiza 1.0 MPI EVO Style |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.100 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 59 kW / 80 pk bij 6.250 tpm |
Maximaal koppel | 93 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.059 mm / 1.780 mm / 1.444 mm |
Wielbasis | 2.564 mm |
Massa leeg | 1.010 kg |
Laadvermogen | 620 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 540 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,3 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 119 g/km |
PRIVATE LEASE Seat Ibiza
Had je deze auto's al gezien?

Seat Ibiza 1.5 TSI 150PK FR Business+ Automaat | Navi | Camera | ACC | Stoe
- 2022
- 45.914 km

Seat Ibiza 1.5 TSI FR Business Intense / 18"LMV / NAVI / APP.Connect / CAMERA
- 2022
- 43.163 km

Seat Ibiza 1.0 EcoTSI Style Business Connect / Cruise control / Parkeersensoren / App connect /
- 2024
- 2.500 km