AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Reuzenstap Brilliance bij botsveiligheid
31
Goed nieuws voor Brilliace, dat staat te popelen om alle Europese markten aan te boren. De nieuwe BS4 heeft namelijk redelijk gescoord bij een recente botsproef.
De botsproef werd uitgevoerd door ADAC, ANWB en enkele Europese zusterverenigingen. De organisaties kozen voor een botsproef volgens de EuroNCAP-regels en de Brilliance BS4 haalde hierop een score van drie sterren. Nog steeds geen absolute topscore, maar in ieder geval wel stukken beter dan Brilliance voorheen presteerde.
De BS4, die de zelfde bodemplaat heeft als de eerder falende BS6, beschermt de inzittenden stukken beter door z'n sterkere passagierscompartiment. Toch hebben de benen een bovengemiddelde kans op letsel. Door het losbreken en scheuren van de voetenruimte en de ver naar binnendringende pedalen is er een zeer hoog letselrisico voor enkels en voeten.
In 2007 viel de Brilliance BS6 behoorlijk door de mand met een onthutsende score van één EuroNCAP-ster. De BS4 en BS6 staan overigens op het zelfde onderstel. De BS4 Wagon is ontworpen door Pininfarina. De Nederlandse introductie van de BS4 laat waarschijnlijk nog tot 2010 op zich wachten.
In 2007 viel de Brilliance BS6 behoorlijk door de mand met een onthutsende score van één EuroNCAP-ster. De BS4 en BS6 staan overigens op het zelfde onderstel. De BS4 Wagon is ontworpen door Pininfarina. De Nederlandse introductie van de BS4 laat waarschijnlijk nog tot 2010 op zich wachten.