'Puntenrijbewijs heeft slechts tijdelijk effect'
Internationaal onderzoek heeft uitgewezen dat automobilisten die een fictief puntenrijbewijs hebben in het begin minder overtredingen maken uit angst om een strafpunt op te lopen. Maar als de pakkans laag is, pakken ze hun oude, vertrouwde rijstijl weer op. Dat meldt de website verkeerspro.nl.
Om de verkeersveiligheid ook op langere termijn te kunnen garanderen, zal volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeers-veiligheid SWOV de pakkans voldoende hoog moeten zijn en blijven. Dat zou kunnen door de politiecapaciteit te verhogen of strafpunten ook toe te kennen bij overtredingen die automatisch (door bijvoorbeeld een flitskast) worden geconstateerd. Nu kan dat alleen na staandehouding door de politie. Dat laatste is lastig omdat de eigenaar van de auto in Nederland niet verplicht is de bestuurder van de auto aan te wijzen na een overtreding, in het geval hij/zij zelf niet de overtreding heeft begaan.
Direct na introductie van het puntenrijbewijs blijkt dat het aantal verkeersslachtoffers gemiddeld met 15 tot 20 procent daalt. Na ongeveer anderhalf jaar is dit positieve effect volgens de statistieken echter weer verdwenen. Volgens de SWOV zou in Nederland een korter en lager effect zijn, mocht elke automobilist een puntenrijbewijs krijgen. Dit omdat Nederland al een verkeersveilig land is, wij al een puntenrijbewijs hebben voor jonge bestuurders hebben en je alleen punten kunt kwijtraken bij staandehouding door de politie.
Het puntenrijbewijs is inmiddels ingevoerd in 21 Europese landen. In tegenstelling tot Nederland geldt het daar voor alle automobilisten en niet alleen voor beginnende chauffeurs in de eerst vijf jaar van hun automobiele rijcarrière. Er bestaan plannen om in ons land een puntenrijbewijs voor alle automobilisten in te voeren maar op dit moment staan die op een laag pitje.