Profiteer je van EV-afschrijving bij de BMW iX?
Elektrisch alternatief voor de X5
- Elco van der Meer
- Achtergrond
De restwaarde van elektrische auto’s staat regelmatig ter discussie. Naast een extreem voorbeeld als de Tesla Model 3 schrijven vooral grote, zware modellen stevig af waardoor je ze nu al voor een relatief schijntje koopt. Hoe zit dat met het elektrische vlaggenschip van BMW, de iX?
Op 11 november 2020 trok BMW het doek van de iX, een forse cross-over met de buitenmaten van een X6 en de wielbasis van een X7, hoewel hij zich in de praktijk het best kan meten met de X5. Zijn markante grille is tot op dat moment ongekend en controversieel, maar ook voorzien van veel techniek en afgetopt met een zelfherstellende coating. Vanbinnen is de iX minimalistisch ontworpen, waardoor hij in de verte doet denken aan de BMW i3. Daar houdt de vergelijking tussen die modellen verder op, compact en licht is de iX allerminst.
Schrijft fors af, maar …
Je bent hier niet voor een beschouwing van het in- en exterieur. Het gaat hier over geld, en om precies te zijn over afschrijving. Om daarvan een goed beeld te krijgen openen we de occasionpagina op deze site en sorteren de prijs van laag naar hoog. De voordeligste gebruikte BMW iX mag mee voor €46.890,-. Het gaat hier om een Xdrive40 uit december 2022, met 77-kWh batterij en een nieuwprijs van €88.066,-. In 2,5 jaar tijd werd de auto dus zo’n 41 mille minder waard, zo’n 47 procent. Stevig, maar voor dit segment niet echt opzienbarend.
Voor de eigenaar van een BMW iX van januari 2022 waren de afgelopen jaren duurder. Deze iX Xdrive40 M-Sport vertegenwoordigt een nieuwprijs van €108.114en verloor in iets minder dan 3,5 jaar €60.000 van zijn waarde. Financieel een flinke slag, en als je het vergelijkt met gangbaardere modellen als deze plug-in hybride BMW X5 die een vergelijkbare leeftijd en kilometerstand heeft is de elektrische cross-over daadwerkelijk een groter deel van zijn waarde verloren. Dat blijft niet alleen bij die ene auto, want in zijn algemeenheid blijken gebruikte X5’s waardevaster dan iX’en.
Prijsdaling stok in de spaken
Het prijsbeleid van BMW heeft niet bijgedragen aan een stabiele basis voor de iX. In mei 2022 verhoogde BMW de prijzen met tot wel €12.000, om deze aanpassing in augustus 2022 weer terug te draaien. Dat leidt tot een nieuwe instapprijs van €85.095,-. Opvallend genoeg staan er op het moment van schrijven geen occasions te koop uit deze kortstondige periode van prijsverhoging. Of eigenaren die hem in die periode hebben gekocht blijven doorrijden vanwege de extra afschrijving is niet bekend, maar we kunnen ons voorstellen dat zo’n plotselinge prijsverandering niet helemaal lekker valt. Niet alleen BMW overviel berijders, ook veel andere merken verlagen de prijzen van hun EV’s soms met duizenden euro’s.
Occasion voor specifieke doelgroep
Goed, terug naar de BMW iX, die zowel nieuw als gebruikt een vrij specifieke doelgroep heeft. Uit gebruikersreviews op deze website blijkt dat eigenaren behoorlijk te spreken zijn over de auto die een combinatie tussen SUV en MPV lijkt. De ruimte achterin is, we quoten een eigenaar, ‘bijna op limo-niveau’, al is de kofferbak voor sommigen wat aan de kleine kant. Het rijcomfort wordt unaniem geroemd. De iX is dus zowel zaken- als gezinsauto, en daar wringt nu net de schoen. De iX is niet alleen duur in aanschaf, maar is ook om te rijden stevig aan de prijs. Zeker sinds de motorrijtuigenbelasting (mrb) is ingevoerd, die er bij de minstens 2.365 (en maximaal 2.559) kilogram zware auto behoorlijk in hakt. Momenteel bedraagt de mrb nog zo’n €130 per kwartaal, maar die loopt stapsgewijs op tot zo’n €520 per kwartaal in 2030, een kostenpost van jaarlijks zo’n €2.080. Maar laten we het niet overdrijven, ook een plug-in hybride BMW X5 weegt 2.395 kg en ‘doet’ nu al bijna €1.600 aan mrb in het driekwarttarief. Het laatste beetje PHEV-voordeel verdwijnt per 1 januari 2026.
Zakelijk moeilijk te verantwoorden
Ook voor zakelijke rijders is een gebruikte BMW iX niet heel aantrekkelijk. Zeker als men een occasion koopt met een hoge fiscale waarde liegt de bijtelling er niet om. Al helemaal als de iX 60 maanden na de eerste registratie volledig onder het 22-procent tarief valt. Nu al kost een BMW iX met een nieuwprijs van €110.000 maandelijks al snel netto € 1.000 aan bijtelling. Dan heb je nog geen meter gereden en geen band vervangen. Voor een iX met een waarde van €90.000 is de bijtelling voorlopig vriendelijker, maar nog steeds gauw netto € 770 per maand. Met deze rekentool bereken je eenvoudig zelf hoe duur of voordelig zakelijk rijden in jouw situatie is. Als je dat doet voor een BMW X5, dan zie je dat zo’n auto in veel gevallen nog duurder uitpakt.
Een gebruikte BMW iX voor puur zakelijke kilometers, dus buiten de bijtelling en met maximaal 500 kilometer privégebruik per jaar, blijkt opnieuw de enige echt gunstige optie. En daarmee is de conclusie voor deze elektrische BMW ongeveer hetzelfde als bij de Audi E-Tron en Jaguar I-Pace. Zo voordelig als deze modellen is de BMW nog lang niet, maar in vergelijking met bijvoorbeeld een X5 krijg je nog steeds veel auto voor je geld. Het is alleen niet duidelijk voor wie zo’n occasion nu echt een goede keuze is.