Porsche Carrera GT in Genève
Porsche onthult begin maart in Genève zijn nieuwe Carrera GT. De auto is geen grote verrassing, want hij is bijna identiek aan het studiemodel dat in 2001 in Detroit werd onthuld.
Bij die gelegenheid werd aangekondigd dat de Carrera GT, die voor het eerst in 2001 op het showtoneel verscheen als concept car, in productie zou gaan als zich genoeg klanten zouden aandienen. Dat is kennelijk het geval, want Porsche heeft nu aangekondigd dat de GT in productie gaat. De verwachting is dat er 1000 exemplaren gebouwd zullen worden.
De Carrera GT heeft een koolstofvezel carrosserie en zowel het monocoque als het subframe zijn vervaardigd van met koolstofvezel versterkt plastic. Daarmee heeft Porsche een wereldprimeur, waarop bovendien patent is aangevraagd. Het voordeel van deze constructie is dat het niet alleen zeer licht van gewicht is maar bovendien maximale stijfheid biedt. Behalve een stijve constructie is ook de aërodynamica van belang voor een goede wegligging. Daarom heeft de Carrera GT een onderbody die, net als bij racewagens, volledig is afgeschermd met een koolstofvezel plaat, terwijl de luchtverdeler achter en de luchtkanalen eveneens een grote bijdrage levert aan de zogenaamde down force, de neerwaartse druk.
De GT is uitgerust met een V10 (met dry-sump), die is gebaseerd op de speciaal voor de autosport ontwikkelde 5,5-liter V10. Om de motor geschikt te maken voor serieproductie is de cilinderinhoud vergroot tot 5,7-liter. Het vermogen is 612 pk bij 8000 tpm en het maximum koppel bedraagt 590 Nm. De topsnelheid van de 1380 kg zware supersportwagen ligt op 330 km/h en de sprint van 0-100 km/h legt de GT af in 3.9 seconden. Sprinten van 0-200 km/h gaat in nog geen tien tellen, net zo snel dus als heel wat gewone auto's nodig hebben om de '100' te bereiken. De V10 werkt samen met een speciaal ontwikkelde zesversnellingsbak met een PCCC koppeling (Porsche Ceramic Composite Clutch). De snelheidsduivel wordt tot stoppen gedwongen met PCCB (B voor Brakes), ofwel keramische remmen.
De Carrera GT staat op zeer lichte magnesium wielen met banden in de maat 265/35 ZR 19 vóór en 335/30 ZR 20 achter. De nieuwe Porsche is een roadster, dat wil zeggen hij is topless. Voor barre weersomstandigheden is er een simpel daksysteem, dat bestaat uit twee lichtgewicht panelen van koolstofvezel (elk 2,4 kg), die passen in de bagageruimte voorin. Lengte, breedte en hoogte van de nieuwe Porsche zijn respectievelijk 4,16, 1,92 en 1,16 m, terwijl de wielbasis 2,73 m bedraagt.
Vorig jaar noemde Porsche in Detroit een prijs van ongeveer een half miljoen euro, maar er nu geruchten over een bedrag van zo'n 600.000 euro. Verwacht wordt dat deze maand de prijs bekend zal worden gemaakt.