Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Porsche 918 Spyder is geland!

47
Porsche 918 Spyder is geland!
Porsche 918 Spyder is geland!Porsche 918 Spyder is geland!Porsche 918 Spyder is geland!Porsche 918 Spyder is geland!Porsche 918 Spyder is geland!Porsche 918 Spyder is geland!
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
16 mei 2013 om 09:31
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Gisteren werd de nieuwe S-klasse uit de hoge hoed getoverd, vandaag wordt opnieuw een Duitse auto onthuld die al geruime tijd weinig geheimen meer kende: de Porsche 918 Spyder!

Het nieuwe paradepaardje van Porsche heeft, zoals we al wisten, zowel een verbrandings- als een tweetal elektromotoren. De middengeplaatste 4,6-liter V8 levert een vermogen van 608 pk bij 8.600 tpm, doortrekken doet-ie maar liefst tot 9.150 tpm. Één elektromotor drijft de vooras aan, de tweede neemt de aandrijving van de achteras voor z'n rekening. Met z'n drieën bij elkaar zijn ze goed voor 887 pk en een koppel van meer dan 800 Nm.

Porsche geeft je de mogelijkheid om je 918 in vijf verschillende standen over het asfalt te jagen. De E-power modus is de zuinigste, de nadruk ligt in deze stand op de elektrische aandrijflijn. Zet je de super-Porsche in de Hot Lap-stand, dan wordt het volledige vermogen aangesproken. Het is dan ook deze stand die je in moet schakelen om in 2,8 seconden naar de 100 km/h te schieten. Binnen 7,9 seconden wijst de naald van de teller al de 200 km/h aan. WIe door wil schieten naar de 300 km/h moet 23 seconden geduld hebben. In z'n zuinigste stand staat de 100 km/h na 7 seconden op de klok. Z'n topsnelheid gaat in dat geval ook niet verder dan 150 km/h. Porsche belooft, in het zuinigste geval, een verbruik van 3,3 l/100 km, wat overeen komt met een CO2-uitstoot van 79 g/km. Optioneel komt Porsche's Speed Charging Station beschikbaar, waarmee het accupakket in 25 minuten is op te laden. Zonder doet hij er zo'n twee uur over.

Om het gewicht zo laag mogelijk te houden is de dragende structuur van de 918 Spyder vervaardigd uit CFRP (carbonfiber reinforced polymer, een met koolstofvezel versterkte kunststof). Het totaalgewicht van de auto komt uit op 1.640 kilo. Porsche heeft gezorgd voor een gewichtsverdeling van 43 procent voor en 57 procent achter. In combinatie met adaptieve schokdempers én, jawel, een meesturende achteras, belooft dit heel wat goeds! Bij lage snelheden sturen de achterwielen in tegenovergestelde richting van de voorwielen. Bij hogere snelheden sturen ze juist in dezelfde richting mee. Dat de 918 snel is heeft de hybride supercar, inmiddels wel bewezen. Vorig jaar zette Porsche op de ring een rondetijd neer van 7 minuten en 14 seconden, zo'n 20 seconden sneller dan de legendarische Carrera GT.

Diverse spoilers en 'airflips' zijn adaptief, en zijn onderdeel van Porsche's Active Aerodynamic. In de zuinigste E-modus zorgt dit voor een minimale luchtweerstand, in Hot Lap-stand wordt juist extra neerwaartse druk gegenereerd. Wie de meest extreme versie van de 918 Spyder wenst, kan het Weissach-pakket bestellen. Het dak, de achterspoilers, buitenspiegels en raamframes bestaan dan uit koolstofvezel. De hoeveelheid geluidsisolerende materialen wordt verminderd en speciale Magnesium wielen moeten eveneens het gewicht verlagen. Al met al moet een gewichtsbesparing van 35 kilo mogelijk zijn. Deze Weissach-uitvoeringen krijgen bovendien zespunts gordels en de speciale kleurstelling mee die knipogen naar iconische race-Porsches.

Porsche gaat 918 exemplaren produceren, in Nederland moet-ie maar lierfst 780.450 euro gaan kosten.

  • Houd me op de hoogte over de Porsche 918
  • Lees meer over supercars en sportscars
Porsche Porsche 918 Supercars & Sportscars

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Porsche 918 specificaties
  • Porsche 918 occasions
  • Porsche 918 video's
Advies en informatie
  • Porsche 918 tests
  • Porsche 918 gebruikersreviews
  • Porsche 918 index
PREMIUM
Mercedes-AMG SL vs. Porsche 911 Cabriolet - Dubbeltest

Mercedes-AMG SL vs. Porsche 911 Cabriolet - Dubbeltest

De nieuwe Mercedes-AMG SL heeft een drieledige missie. Door het wegvallen van de AMG GT Roadster...

Lees meer
Rij-impressie Porsche 918 Spyder

Rij-impressie Porsche 918 Spyder

57

Porsche luidt anno 2013 een nieuw supercartijdperk in. De 887 pk sterke Spyder is namelijk...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    'Porsche 918-opvolger komt niet voor 2025'

    'Porsche 918-opvolger komt niet voor 2025'

    22
    • 22 maart 2021
  • Nieuws
    Terugblik: Porsche 918 Spyder mogelijk in productie

    Terugblik: Porsche 918 Spyder mogelijk...

    5
    • 13 juli 2020
  • Nieuws
    Porsche 918 Spyder terug naar garage

    Porsche 918 Spyder terug naar garage

    52
    • 20 mei 2018
  • Nieuws
    Porsche roept 918 Spyder terug

    Porsche roept 918 Spyder terug

    51
    • 24 december 2014
  • Nieuws
    Porsche 918 Spyder uitverkocht

    Porsche 918 Spyder uitverkocht

    6
    • 10 december 2014
  • Nieuws
    'Porsche 918 Spyder bijna uitverkocht'

    'Porsche 918 Spyder bijna uitverkocht'

    29
    • 21 oktober 2014
  • Nieuws
    Porsche 918 maakt Nederlandse snelweg onveilig

    Porsche 918 maakt Nederlandse snelweg onveilig

    • 5 juli 2014
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe Porsche 911 GT3 RS: extremer dan ooit

    Nieuwe Porsche 911 GT3 RS: extremer dan...

    21
    • 17 augustus 2022
  • Nieuws
    Singer Turbo Study nu ook als convertible

    Singer Turbo Study nu ook als convertible

    24
    • 17 augustus 2022
  • Nieuws
    Elektrische Porsche Macan in de Groene Hel

    Elektrische Porsche Macan in de Groene...

    16
    • 16 augustus 2022
  • Nieuws
    Vijf occasions voor de doe-het-zelver

    Vijf occasions voor de doe-het-zelver

    60
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte Porsche Cayenne GTS op de Nürburgring

    Gefacelifte Porsche Cayenne GTS op de Nürburgring

    15
    • 10 augustus 2022
  • Nieuws
    Porsche Taycan is snelste elektrische productieauto op de Nürburgring

    Porsche Taycan is snelste elektrische productieauto...

    206
    • 10 augustus 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 Turbo S krijgt 820 pk

    Porsche 911 Turbo S krijgt 820 pk

    25
    • 9 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden