AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Pontiac Solstice in productie
De Pontiac Solstice gaat in productie. Of er ook een Opel-variant komt, is nog niet bevestigd, maar daarover werd wel gesproken.
De Pontiac Solstice gaat in productie. Als één van de heel weinigen reden wij anderhalf jaar geleden al met zijn concept car. We kregen toen ook het gevoel dat de Solstice de Pontiac-showrooms best wel eens zou kunnen halen.
Bob Lutz had immers bij zijn terugkeer bij GM gezegd dat hij meteen wist wat hij met de Pontiac-divisie wilde. Pontiac moest weer een sportief merk worden en emoties oproepen met spannende en vooral betaalbare modellen. Lutz was erg betrokken bij het Solstice-project, waarvoor hij zelf de schets had gekozen uit een aantal voorstellen. De Solstice was getekend door Franz von Holzhausen, chief designer van GM's California Design Center. Er was ook al een coupé gebouwd, die Lutz toevallig had zien staan in een hangar. Lutz kreeg gelijk met de enorm goede ontvangst door pers en publiek is al snel werd besloten dat de tweepersoons Solstice in productie zou gaan. Of er ook een Opel-variant komt, is nog niet bevestigd, maar daarover werd bij de introductie van de concept car in de wandelgangen al gesproken. Net zoals over het feit dat de Solstice samen met andere achterwielaangedreven modellen zou kunnen zorgen voor een productie van 250.000 exemplaren per jaar.
De zonnige Pontiac is net als de Chevrolet Noman concept car en de Saturn Curve concept car gebouwd op het zogenaamde Kappa-platform Dat heeft niets te maken met het Fiat-concern, die de naam voor Lancia gebruikte, maar met de strategie van GM om Latijnse namen te nemen voor de nieuwe bodemplaten die gebruikt zullen gaan worden voor tal van modellen van GM-divisies. De nieuwe architectuur bestaat uit een zogenaamd hydroformed frame en heft een grote wielbasis en een serieuze spoorbreedte, De framerails lopen in de lengterichting van de auto en vormen de basis van het chassis, waaraan gestampte delen zijn bevestig voor een grote stijfheid. Dat is natuurlijk extra belangrijk bij een carbiolet.De gewichtsverdeling is overigens met 50:50 optimaal.
De Solstice heeft onafhankelijke wielophanging, grote remmen en zal standaard worden geleverd op 18-inch wielen. Hydraulische motorsteunen en een optimale geluiddemping moeten zorgen voor een stil interieur. Net als de in de windtunnel geteste carrosseriedelen en buitenspiegels voor minder windgeruis moeten zorgen. Het Kappa-chassis is ontwikkeld voor de aluminium Ecotec viercilinders, waarvan de 2,4-litervariant in de Solstice zal komen. Verder is het achterdifferentieel afkomstig van de Cadillac CTS en zorgt het gebruik van andere GM-onderdelen voor een kostenbesparing. Lutz noemde destijds een bedrag van 20.000 dollar als een leuke prijs voor een auto als de Solstice. We zijn benieuwd of dat gelukt is. Wij houden u op de hoogte
Bob Lutz had immers bij zijn terugkeer bij GM gezegd dat hij meteen wist wat hij met de Pontiac-divisie wilde. Pontiac moest weer een sportief merk worden en emoties oproepen met spannende en vooral betaalbare modellen. Lutz was erg betrokken bij het Solstice-project, waarvoor hij zelf de schets had gekozen uit een aantal voorstellen. De Solstice was getekend door Franz von Holzhausen, chief designer van GM's California Design Center. Er was ook al een coupé gebouwd, die Lutz toevallig had zien staan in een hangar. Lutz kreeg gelijk met de enorm goede ontvangst door pers en publiek is al snel werd besloten dat de tweepersoons Solstice in productie zou gaan. Of er ook een Opel-variant komt, is nog niet bevestigd, maar daarover werd bij de introductie van de concept car in de wandelgangen al gesproken. Net zoals over het feit dat de Solstice samen met andere achterwielaangedreven modellen zou kunnen zorgen voor een productie van 250.000 exemplaren per jaar.
De zonnige Pontiac is net als de Chevrolet Noman concept car en de Saturn Curve concept car gebouwd op het zogenaamde Kappa-platform Dat heeft niets te maken met het Fiat-concern, die de naam voor Lancia gebruikte, maar met de strategie van GM om Latijnse namen te nemen voor de nieuwe bodemplaten die gebruikt zullen gaan worden voor tal van modellen van GM-divisies. De nieuwe architectuur bestaat uit een zogenaamd hydroformed frame en heft een grote wielbasis en een serieuze spoorbreedte, De framerails lopen in de lengterichting van de auto en vormen de basis van het chassis, waaraan gestampte delen zijn bevestig voor een grote stijfheid. Dat is natuurlijk extra belangrijk bij een carbiolet.De gewichtsverdeling is overigens met 50:50 optimaal.
De Solstice heeft onafhankelijke wielophanging, grote remmen en zal standaard worden geleverd op 18-inch wielen. Hydraulische motorsteunen en een optimale geluiddemping moeten zorgen voor een stil interieur. Net als de in de windtunnel geteste carrosseriedelen en buitenspiegels voor minder windgeruis moeten zorgen. Het Kappa-chassis is ontwikkeld voor de aluminium Ecotec viercilinders, waarvan de 2,4-litervariant in de Solstice zal komen. Verder is het achterdifferentieel afkomstig van de Cadillac CTS en zorgt het gebruik van andere GM-onderdelen voor een kostenbesparing. Lutz noemde destijds een bedrag van 20.000 dollar als een leuke prijs voor een auto als de Solstice. We zijn benieuwd of dat gelukt is. Wij houden u op de hoogte
Plaats een reactie