Plug-in-pionier: 'Plug-in hybride is niet meer van deze tijd'

Henrik Fisker gelooft niet meer in plug-in techniek

BMW 2-serie Tourer

Henrik Fisker was een van de eersten die het concept van de plug-in hybride op de markt bracht, maar zelf vindt hij het een achterhaald concept. “Dat het nog wordt gemaakt, is een vorm van wensdenken van bestaande autofabrikanten.”

In de zomer van 2011 reden we voor het eerst met de Fisker Karma, een bijzondere GT met bijzondere techniek aan boord. Geïnspireerd door legervoertuigen die stil op stroom bij hun doel konden komen en er vervolgens met luid motorgebrul vandoor konden knallen als de taak erop zat, combineerde hij stroom en benzine op een manier die we nog niet eerder zagen. Of nou ja bijna niet, want Opel was in Nederland net iets eerder met de eerste Ampera. Maar goed, dat was een ander segment en geholpen door fiscale steun (nul procent bijtelling!) verkocht Fisker bizar veel van de 2.000 geproduceerde auto’s in Nederland.

De financiële crisis hakte er echter hard in en met het faillissement van zijn acculeverancier was het verhaal voor Fisker 1.0 over. Nu is er Fisker 2.0, een nieuw bedrijf van dezelfde man: Henrik Fisker, bekend van tijdloze designs als de Aston Martin DB9 en de BMW Z8. Hij maakt nu volledig elektrische auto’s. De eerste, de Fisker Ocean, is ook in Nederland al te koop. We spreken de man in Las Vegas op de CES over Fisker 2.0, maar blikken ook terug op zijn eerste avontuur. Wat vindt hij ervan dat de door hem geïntroduceerde PHEV-techniek nog steeds zoveel wordt aangeboden door autofabrikanten?

“Toen wij het deden, leerden wij al snel wat de nadelen waren: je sjouwt twee motoren mee en van beide versies heb je niet het meest ideale systeem. Ja, je krijgt veel vermogen, maar ik denk dat we snel naar een EV bewegen. Die is efficiënter en schoner. Een PHEV is ook duur. Destijds was het nuttig, omdat er weinig laadinfrastructuur was voor echte EV’s, maar dat speelt niet meer. Dat is wel geweest. Uiteraard is het een prettig idee voor hen die veel brandstofmotoren en uitlaten produceren. Ik denk dat het een korte rage is en dat sommige bestaande fabrikanten hopen dat de techniek terugkomt. Een vorm van wensdenken van die OEM’s.”

Lees binnenkort een uitgebreid interview met Henrik Fisker in AutoWeek

Lezersreacties (126)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.