Verkopen Groupe PSA in de lift
Opel én SUV's stuwen verkopen
Groupe PSA heeft in de eerste zes maanden van dit jaar 2.181.800 auto's verkocht, een toename van maar liefst 38,1 procent ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar. Een record. Een deel van die extra verkopen komt natuurlijk voor rekening van Opel/Vauxhall, de voormalig GM-merken die sinds kort zijn opgenomen in het portfolio van het Franse concern. 1.674.700 stuks van de bijna 2,2 miljoen verkochte auto's van Groupe PSA, vond in Europa een eigenaar. Hier is goed te zien hoe groot de invloed van de toevoeging van Opel/Vauxhall aan het portfolio is. De twee merken waren namelijk goed voor 550.900 auto's.
De verkoopcijfers van de regio Midden Oosten en Afrika liepen de laatste zes maanden terug met 18,6 procent. Dat heeft onder andere te maken met het terugtrekken van Groupe PSA uit Iran. In alle andere regio's (China en Zuid-Oost Azië + 6,9 procent, Eurazië +18,1 procent, India-Pacific +25,1 procent, Latijns-Amerika +1,7 procent) zag het Franse concern zijn verkopen toenemen.
Van de bijna 2,2 miljoen verkochte auto's zijn er maar liefst 609.300 stuks een SUV of cross-over, 28 procent van de totale verkopen in het laatste halfjaar. Peugeot loopt op SUV-gebied aan kop, het merk verkocht 339.200 SUV's in de eerste zes maanden van dit jaar, 26 procent meer dan in die periode vorig jaar. De 3008 ging 144.000 keer over de toonbank, de 5008 58.900 keer. Bij Citroën waren de C3 Aircross en de C5 Aircross (in China al te koop) goed voor samen zo'n 80.000 stuks. Later dit jaar brengt Citroën de C5 Aircross naar de Europese markt. Opel's SUV's, de X-familie die uit de Crossland X, Mokka X en Grandland X bestaat, waren goed voor 167.000 verkochte exemplaren.