Ook naar Europa: Cadillac STS-V

Cadillac STS-V
Cadillac STS-VCadillac STS-VCadillac STS-VCadillac STS-VCadillac STS-VCadillac STS-VCadillac STS-V
Cadillac laat op de Autoshow in Detroit de STS-V zien. Een zeer snelle versie van de STS. De auto moet het onder meer opnemen tegen de snelste modellen van Mercedes-Benz en BMW. Begin volgend jaar komt de auto naar Europa.

Cadillac laat op de Autoshow in Detroit de STS-V zien. Een zeer snelle versie van de STS. De auto moet het onder meer opnemen tegen de snelste modellen van Mercedes-Benz en BMW. Begin volgend jaar komt de auto naar Europa.

De achterwielaangedreven STS-V is voorzien van een 4,4-liter V8, een nieuwe variant van de Northstar motor. De V8 heeft de toevoeging SC, wat staat voor supercharged. De STS-V levert 440 pk en heeft een maximale trekkracht van 583 Nm. Daarmee sprint de auto in 5 seconden van 0 naar 100. Een topsnelheid geeft Cadillac nog niet vrij. De Cadillac STS-V is voorzien van een 6-traps automaat die voor dit model nieuw is ontwikkeld.
Voor de afstelling van de auto deed Cadillac niet alleen een beroep op de Milford Road Course, de testbaan van General Motors. Ook werd gereden op de Nordschleife van de Nürburgring. "Daarmee heeft de STS-V prestaties die een circuitauto waardig zijn," aldus Cadillac.
Uiterlijk is de STS-V van zijn mindere broeders te onderscheiden door de bult op de motorkap die plaats biedt aan de compressor. Daarnaast zijn er 10-spaaks lichtmetalen wielen die aan de voorzijde de maat 18 inch hebben en aan de achterzijde 19 inch. Tot slot is er een gaasgrille, die een knipoog geeft naar de Cadillac V16, die in de jaren '30 het absolute vlaggenschip van het merk was.
In het vierde kwartaal van dit jaar verschijnt de vermogende Cadillac bij de Amerikaanse dealers. Op zijn vroegst in het eerste kwartaal van 2006 komt de auto naar Europa.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.