Ondernemers minder enthousiast over elektrische bestelbus

Onduidelijkheid geeft twijfel

Peugeot Expert 95

Nederlandse ondernemers hebben in 2023 niet vaker, maar juist minder vaak het voornemen om op korte termijn een elektrische bestelbus aan te schaffen. Dat heeft te maken met de bpm, maar vooral met onduidelijkheid.

De conclusies komen naar voren in de Monitor Lichte Bedrijfswagens 2023, een onderzoek van de Rai Vereniging. Hoewel er steeds meer redenen zijn om voor een elektrische bedrijfswagen te kiezen, blijken ondernemers steeds terughoudender als het gaat om de aanschaf van elektrische bedrijfswagens. Dat heeft verschillende oorzaken. Zo zou er te veel onduidelijkheid zijn over de komst van Zero-Emissiezones in steden. Ook veranderende wetgeving zoals die omtrent de maximum-gewichtsgrens voor zware elektrische bussen draagt bij aan de afname van de aankoopintentie. Ondernemers zijn verder bezorgd over het stroomnet en laadmogelijkheden. Tot slot is er de afschaffing van de bpm-vrijstelling voor niet-elektrische bedrijfsbussen: die wordt 1 januari 2025 van kracht, wat voor veel ondernemers juist reden is om in 2024 nog een dieselbus aan te schaffen.

Dat laatste speelt volgens het onderzoek vooral bij kleinere bedrijven. Bedrijven met grotere wagenparken zijn eerder geneigd om over te stappen op elektrisch, en doen dat vaak al. Evengoed blijft in deze categorie voorlopig een grote rol weggelegd voor diesel: de inzet van diesels ligt bij grote wagenparken op 64 procent in 2023 en daalt dan naar verwachting naar 51 procent in 2024 en 26 procent in 2025.

Als het gaat om de keuze voor een bepaald type bedrijfsauto, is betrouwbaarheid voor alle bedrijven het belangrijkste criterium. Vervolgens zijn er verschillen tussen kleinere en grotere bedrijven: de kleinere vinden aspecten als wegligging en rijgedrag belangrijk, terwijl er bij middelgrote en grote wagenparken meer wordt gelet op actieradius en gebruikskosten (TCO). Dit is verre van onlogisch: een kleinere ondernemer rijdt vaak zelf of kent degene die rijdt, bij een groter wagenpark is de afstand tussen de besluitvorming en de gebruiker een stuk groter.

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.