On Topic: Waar is de betaalbare cabrio gebleven?

Cabrioletjes
Voor een heleboel mensen is er niets lekkerders dan met het dakje open richting einder te zoeven. Maar dat is lang niet meer voor iedereen weggelegd.

Als het goed is, laat de zon zich binnenkort wat vaker zien dan nu het geval is. Het zou een welkome afwisseling zijn na al die nattigheid en dat gewapper van de laatste dagen. De weermannen en -vrouwen beloven vanaf volgende week gelukkig beterschap, en dan kan het Grote Genieten weer beginnen. In je eentje op pad, de raampjes naar beneden en het volume van de stereo op tien. Of, als het even kan, de kap omlaag en lekker cabrio rijden.

Open rijden – het is nog altijd een droom van velen. En daar zal het helaas ook wel bij blijven, want cabriolets zijn van oudsher kostbaar. Althans, totdat de markt enkele jaren geleden plotseling overspoeld raakte met allerhande compacte, tamelijk betaalbare cabriootjes met stalen klapdaken. De Peugeots 206 CC, Renaults Mégane Coupé-Cabriolet, Nissans Micra C+C, Mitsubishi's Colt CZC en in mindere mate de Fiats Punto Cabrio en Fords Streetka waren niet aan te slepen. De cabrio was opeens bereikbaar voor de gewone man, en nog veel meer voor de gewone vrouw, onder wie deze auto's voornamelijk gretig aftrek vonden.

Maar zoals we onlangs al in ons Journaal concludeerden: die tijd is geweest. Je ziet nog wel eens een verdwaalde 308 CC rondrijden, maar voor de rest zijn het curiositeiten geworden. En het gekke is: in de huidige prijslijsten komen deze auto's ook niet meer voor. De kleine cabrio heeft kennelijk afgedaan. En toegegeven, ze waren ook lang niet allemaal even fraai. Maar ben je nu in de markt voor een compacte auto met klapdak, dan ben je al snel aangewezen op een (veel duurdere) Golf of een 2-serie cabrio, iets anders is er eigenlijk niet. Ja, of je moet een Mini Cabrio willen, dat kan natuurlijk ook. Maar de vraag blijft: waar zijn al die cabriootjes gebleven?

Onze stelling luidt daarom:

'De terugkeer van een betaalbare cabrio zou leuk zijn. Nu ben je louter aangewezen op occasions, en als leaserijder vis je dan toch achter het net of moet je het een segment hogerop zoeken.'

Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.

Lezersreacties (68)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.