On Topic: Tuning kan écht niet meer
Omdat de officiële Autobrief 2, waarin alle details over de autobelastingplannen voor het komende jaar staan, nog even op zich laat wachten, zijn we benieuwd naar iets heel anders: wat vinden we nou eigenlijk van autotuning? En dan bedoelen we het 'opleuken' van je auto met WK-wimpers, booskijkers, wieldoppen in alle soorten en maten, pluchen stuurhoezen, plakledverlichting, een vrolijk setje bumpernuts, chromen opzetstukken voor op de uitlaat, kolossale subwoofers, geinige ventieldopjes, verduisterende raamfolie en uitzinnige tribalstickers. Het lijkt er namelijk een beetje op dat de ooit zo welig tierende wereld van de aftermarket-tuning is uitgestorven. Anno 2014 gaat het er subtieler aan toe, al is subtiel misschien niet helemaal het goede woord als je 20-inchwielen onder een auto legt die tot overmaat van ramp ook nog eens 10 centimeter is verlaagd. Maar het is nog altijd smaakvoller dan die kermisauto's van – pak 'm beet – tien jaar geleden … toch?
Niettemin blijven de meningen over 'tuning' verdeeld; er is een duidelijke grens tussen puristen die er alles voor doen een auto zo origineel mogelijk te houden en mensen die er geen enkele moeite mee hebben een auto 'toe te takelen' en vol te hangen met toeters en bellen. Twee uitersten die uiteraard de nodige discussies oproepen. De één verwijt de ander dat hij auto's/klassiekers verpest, de ander verwijt de één stijfkoppige saaiheid.
Nou ja, onze stelling luidt in elk geval:
'Aftermarket-tuning is dood en tuning is sowieso zonde van je auto; in originele staat gaat je auto langer mee, is hij meer waard en is hij bovenal een stuk stijlvoller!'
Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.