On Topic: Spaardiesel verkopen of niet?
Het had zo mooi kunnen zijn, maar helaas … Heel wat eigenaren van een voorheen mrb-vrije auto kregen onlangs post van de Belastingdienst. Daarin stonden de belastingberekeningen voor het nieuwe kalenderjaar, ingaande per 5 januari 2014, en die waren op z'n zachtst gezegd voordelig. Het lag uiteraard voor de hand dat er iets was misgegaan bij het opstellen van de brief en nu blijkt dat de dames en heren van de Belastingdienst inmiddels druk bezig zijn met een rectificatie en betrokkenen binnenkort een verse blauwe envelop in de bus kunnen verwachten.
Toch blijft de vraag of het niet sowieso voordeliger blijft om te blijven doorrijden in je spaardiesel, óók nu je gewoon mrb moet betalen. Het omslagpunt is immers al rond de 17.000 kilometer per jaar in zicht, en rijd je meer, dan wordt het alleen nog maar interessanter (gebaseerd op een benzine- en een dieselauto met gelijkwaardige motorisering, de huidige brandstofprijzen en gemiddeld verbruik). Enfin, onze kwestie voor deze week luidt:
Ook als je motorrijtuigenbelasting betaalt, is het rijden van een spaardiesel de voordelige keuze!
Stel jouw vraag met betrekking tot deze kwestie in de reacties hieronder – de drie sterkste inzendingen krijgen een plekje in onze rubriek in het blad én worden daar door de redactie beantwoord.
We zien jullie reacties graag tegemoet.