On Topic: Plug-inhybrides terecht fors duurder
Te weinig stekkeren betekent meer betalen
Wiebes had hiervoor eerder al gewaarschuwd. Het is hem een doorn in het oog dat plug-ins fiscaal worden gestimuleerd, maar vaak gewoon op benzine of diesel rijden.
Wat zijn de gevolgen? Neem een populaire stekkerhybride als de Volvo V60. Daarvoor gaat de aanschafbelasting van 463 naar ruim 2.700 euro. En voor nieuwe leaserijders stijgt de bijtelling voor deze auto van 10.200 naar 15.461 euro. Maar uiteraard worden ook auto's als de Mitsubishi Outlander PHEV en Volkswagen Golf GTE getroffen.
Impliciet erkent Wiebes hiermee dat de fikse fiscale stimulering van plug-inhybrides een vergissing is geweest. Een vergissing die, met een beetje verstand van zaken, eenvoudig te voorkomen was geweest. Dat je dit type auto's aanvankelijk met 0 en later met slechts 7 procent bijtelling kon rijden, had als gevolg dat talloze zakelijke automobilisten ervoor in de rij stonden. En waarom heeft iemand een auto van de zaak? Doorgaans omdat hij veel kilometers maakt. En aangezien de puur elektrische actieradius van de meeste plug-inhybrides zeer beperkt is, resulteerde dit in gemiddeld veel meer kilometers op fossiele brandstoffen dan op elektriciteit.
Daar komt nog eens bij dat heel veel stekkerhybrides waarvan de leasetermijn afloopt, nu naar het buitenland verdwijnen. Ook daarom kun je je afvragen of ons belastinggeld niet beter besteed had kunnen worden.
Kortom, onze stelling luidt:
'Het is zeer terecht dat er een eind komt aan de zware fiscale stimulering van plug-inhybrides. Sterker nog, als de overheid zich een beetje in de techniek had verdiept, had ze nooit zo fors in de buidel gegrepen om de verkoop van dit type auto's te stimuleren.'
Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.