On Topic: emissie-afspraken moeten duidelijker

Mansveld
Je leest het goed, positief nieuws! De luchtkwaliteit in Nederland gaat er namelijk al een tijdje op vóóruit. Dat komt omdat we steeds schoner gaan rijden, en daar krijg je dus daadwerkelijk iets voor terug.

Ja hoor, voor het vijfde jaar op rij is 'onze' lucht schoner geworden. En ja, je voelt hem al aankomen: dat is voornamelijk te danken aan het feit dat nieuwe auto's minder schadelijke stoffen uitstoten. Bijna overal in het land ligt het gehalte aan stikstofoxiden (NOx) en fijnstof ruim ónder de grenswaarden, aldus staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu (foto). Alleen in de binnensteden van Amsterdam en Rotterdam en in totaal 9 kilometer aan snelweg moet nog het één en ander gebeuren. Mansveld wil daarom kijken of ook het aantal nieuwe dieselauto's kan worden teruggedrongen; dat zijn nu eenmaal de grootste vervuilers in de binnensteden, zegt Mansveld. Vreemd, want de nieuwe Euro VI-diesels zijn inmiddels schoner dan de gemiddelde benzineauto, maar goed …

Dit soort testresultaten is natuurlijk desastreus voor de autowereld, en dan met name voor een hoop occasions en oldtimers. Want reken maar dat ze in Brussel een gat in de lucht springen bij het zien van zulke bemoedigende cijfers: 'Zie je nu wel dat het werkt? Dat kan nóg beter: laten we een plan opstellen om de verbrandingsmotor langzaam maar zeker uit te faseren!'

Nu is dat uiteraard een nogal pessimistische veronderstelling, maar we zullen langzaam maar zeker die kant op worden geduwd. Eerst waren de vrachtwagens aan de beurt, maar nu die grotendeels aan de norm voldoen, moeten nu ook de personenauto's eraan geloven. "Er is nu ook voor personenauto's een verordening in voorbereiding waarin praktijktoetsen verplicht worden gesteld", aldus Mansveld.

Dus als ik het goed begrijp, stimuleert de overheid eerst de aankoop van allerlei goedkope spaardieseltjes door de consument te paaien met belastingvoordelen, om die vervolgens weer hardhandig terug te draaien en dieselauto's uiteindelijk zelfs te verbieden?

Onze stelling luidt daarom:

'De regels omtrent de emissie-eisen moeten duidelijker en consequenter, en niet om de zoveel tijd worden omgegooid. We zijn al goed bezig, dus laat de boel alsjeblieft de boel!'

Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.

Lezersreacties (60)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.