On Topic: Die Aziaten snappen het!
Eerder deze week werden de eerste officiële beelden van de Volvo XC90 vrijgegeven. Uiteraard zijn de meningen over het design verdeeld, maar het is onmiskenbaar een Volvo. En dat terwijl het merk al sinds 2010 in Chinese handen is. Opvallend genoeg zit het van oorsprong Zweedse merk vanaf die overname ongelofelijk in de lift. Hoewel de immens populaire V40 nog onder toeziend oog van oud-eigenaar Ford in de markt is gezet, kan de implementatie van nieuwe succesmotoren (denk daarbij aan het 14-procentblok met 190 pk) waarschijnlijk volledig worden toegeschreven aan het Chinese Geely. En de nieuwe XC90 is het eerste Volvo-product dat in z'n geheel onder Chinees bewind is ontwikkeld – en reken maar dat het een klapper gaat worden in zijn segment.
Een vergelijkbare constructie gaat op voor de oorspronkelijk Britse merken Jaguar en Land Rover, die sinds 2008 eigendom zijn van het Indiase Tata Motors. En ook die fabrikanten zitten sindsdien fors in de lift; er wordt sinds jaren weer enthousiast gestunt met modellen en de consument vreet ze als zoete koek.
Vooruit, het Saab-debacle duurt tot op de dag van vandaag voort en zelfs de Chinezen weten het merk vooralsnog niet uit het slop te trekken, maar daar heeft de nogal moeizame voorgeschiedenis zeker debet aan. En ook het Britse Lotus wacht nog op een doorbraak sinds het in Maleisische handen is. Maar je weet: wat in het vat zit, verzuurt niet, dus hopelijk maken beide merken ooit nog een comeback.
Niemand had in elk geval durven hopen dat het helemaal goed zou komen met merken als Volvo, Jaguar en Land Rover in Aziatische handen, maar inmiddels blijkt wel dat onze verre oosterburen prima gastouders zijn. Misschien dat ze zich in de toekomst ook kunnen ontfermen over andere mooie merken die het niet hebben gehaald …
Onze stelling luidt:
'Kennelijk kun je het in ere herstellen van een merk met historie prima aan de Aziaten overlaten. Wat dat betreft mogen ze met bijvoorbeeld Lancia eenzelfde kunstje flikken!'
Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.