On Topic: De Gunfactor
Maandagmiddag verscheen er een nieuwtje online over de ANWB, die nu eens de hulp van ons – de weggebruikers – inschakelt. De bond zit namelijk in zijn maag met de colonnevorming die zou ontstaan door de vele vrachtwagens op de rechterrijstrook, waardoor andere weggebruikers niet meer fatsoenlijk kunnen in- en uitvoegen. "Misschien moet er iets in het gedrag van de vrachtwagenchauffeurs veranderen. Dan gaan we dat met hen bespreken. Of misschien moeten de automobilisten hun gedrag aanpassen. Dan zullen we dát laten horen", concludeert de ANWB zelf. En daar legt de bond meteen de vinger op de zere plek; de oorzaak is immers niet bij één partij neer te leggen. Nee, het is vooral een gevolg van onze tolerantie (of het gebrek daaraan) die daarbij komt kijken. We gunnen elkaar de ruimte niet. We gunnen elkaar geen voorrang – alleen als het móét. Zodoende krijg je allerlei kinderachtige pesterijtjes op de weg: meerijden tijdens het inhalen (irritant!), gaten dichtrijden bij invoegstroken (irritant!), geduw en getrek bij ritsstroken (irritant!) en tergend langzaam inhalende vrachtwagens (sowieso irritant). Daar schiet je echt helemaal niets mee op.
Maar behalve een hoop irritatie kunnen de gevolgen ook anders zijn. Drukte en chaos op de weg, bijvoorbeeld. Enorme files, omdat mensen niet kunnen invoegen en noodgedwongen tot stilstand komen op allerlei gevaarlijke punten. Of onnodige aanrijdingen en andere ongelukken, puur omdat we elkaar niets gunnen. Nee, een welgemikte middelvinger kun je krijgen als je je ruimte wilt pakken. Ja, het is af en toe erg gezellig op onze wegen.
Kortom, we kunnen wel een oorzaak aanwijzen van het probleem, een oplossing kunnen we de ANWB echter niet 1-2-3 bieden. Daarvoor moet de Nederlandse bestuurder toch echt bij zichzelf te rade.
Onze stelling luidt daarom:
'We zouden elkaar wel wat meer ruimte en tijd mogen gunnen op de weg. Het zou een hoop irritatie schelen en de doorstroom wordt er hoe dan ook beter van.'
Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.