On Topic: 'De auto is geen statussymbool meer'

statussymbool
De autoverkopen zijn nog altijd niet om over naar huis te schrijven en volgens allerlei Amerikaanse onderzoeken is de jongste generatie alle interesse voor auto's verloren. En ook Europa is aan de beurt, blijkt nu. Heel Europa? Nee, één klein landje blijft moedig weerstand bieden ...

We hebben het er al eens over gehad: mensen (en dan met name jongeren) zouden hun interesse in auto's langzaam maar zeker verliezen, terwijl de vierwieler tegelijkertijd ook zijn functie als statussymbool moet inleveren. In de VS is die tendens al enige tijd zichtbaar, maar ook in Europa zijn die tekenen nu zichtbaar, blijkt uit onderzoek door Autoscout24 onder 8.800 bestuurders. Een auto wordt in onze contreiën niet meer gekocht als statussymbool; zaken als veiligheid en de aanschafprijs zijn vandaag de dag de belangrijkste aankoopargumenten.

Nederlandse jongeren doen vooralsnog niet mee aan deze trend en koesteren hun glanzende blik als nooit tevoren. Althans, bijna 40 procent van de Nederlandse automobisten tot 30 jaar oud zegt blij te zijn met het statusverhogende imago van hun auto. Vreemd genoeg kwijnt de liefde voor auto's met de jaren langzaam weg; slechts een kleine 20 procent van de Nederlandse automobilisten van 50 jaar en ouder zegt waarde te hechten aan de auto als statussymbool.

Met pijn in het autohart luidt onze stelling deze week:

'De auto is anno 2014 een gebruiksvoorwerp; hij moet veilig zijn en als het even kan lekker betaalbaar.'

Laat in de reacties hieronder weten of je het met deze stelling eens bent en of je eventueel een vraag hebt. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en een reactie van één van onze redacteuren.

We zien je reactie tegemoet.

Lezersreacties (185)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.