On Topic: Auto als brommobiel? Goed idee!

Brommobiel
In Zweden doen ze het al jaren, maar bij ons begint het ook steeds populairder te worden: een doodgewone personenauto ombouwen tot brommobiel. Eenmaal RDW-goedgekeurd, word je vrijgesteld van bijna alle rompslomp die het bezit van een gewone auto met zich meebrengt, dus geen belastingen, geen keuringen en zelfs geen B-rijbewijzen meer. Wie durft?

Je woont midden in de stad, vindt een auto eigenlijk te duur, maar wilt ook niet louter afhankelijk zijn van een fiets? Dan kun je natuurlijk een leuke brommer of scooter aanschaffen. Maar omdat het hier soms best kan regenen, is een dakje boven het hoofd wel zo prettig. Dan ben je veroordeeld tot een zogeheten brommobiel, zoals die autootjes van Canta of Aixam. Die zijn echter prijzig. Maar het kan dankzij allerlei interessante mazen in onze wetgeving ook anders, blijkt wel uit de toenemende populariteit van omgebouwde en door de RDW omgekeurde personenauto's.

In de meeste gevallen wordt het aantal versnellingen teruggebracht naar twee of wordt de motor op een andere manier begrensd, zodat het voertuig niet harder kan dan 45 km/h. Bovendien moet de achterbank worden verwijderd, want er mag alleen een bijrijder mee aan boord. Een B-rijbewijs is niet verplicht; een brommercertificaat is nu nog voldoende om de weg op te mogen met een omgekeurde auto – of dat nu een Volkswagen Golf of een Jeep Cherokee is. Vanaf 1 januari moet de bestuurder in bezit zijn van een rijbewijs voor landbouwvoertuigen. Dat betekent echter dat je er al op je zestiende mee mag rijden. Daarnaast hoeft de auto niet jaarlijks gekeurd te worden én betaal je geen motorrijtuigenbelasting. En dat is uiteraard een pakket voordeeltjes dat er niet om liegt, maar voor hoe lang nog? In 2010 reden er nog maar drie van deze uit hun krachten gegroeide brommobielen rond, maar dat aantal is inmiddels verhonderdzestigvoudigd tot een slordige vijfhonderd exemplaren. Vijfhonderd omgekeurde auto's waarvan de technische staat totaal onbekend is; we kunnen ons niet voorstellen dat het lang goed gaat als dat aantal exponentieel blijft groeien. Het wordt dus tijd dat de overheid ingrijpt voordat er allerlei pubers in hopeloze wrakken het stadsverkeer onveilig maken. Toch …?

Onze stelling luidt:

'Waarom gaat iemand nu pas met dit briljante idee aan de haal? Wij hadden ook wel op ons zestiende in een dikke Amerikaan willen rondrijden!'

Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.

Lezersreacties (72)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.