On Topic: 'Accijnzen roven schatkist leeg'
Voor de vierde maand op rij is er fors minder getankt in Nederland, blijkt uit cijfers in handen van Bovag. In de afgelopen maand mei is er 50 miljoen(!) liter diesel minder getankt ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, wat neerkomt op een daling van liefst 8 procent.
Ook is er flink minder benzine getankt: 27 miljoen liter van het brandbare goedje werd elders getankt, goed voor een daling van 4,2 procent. Maar de echte klappen vielen voor tankstations die ook lpg aanbieden. De afzet van het ooit zo voordelige gas daalde met 10 miljoen liter, wat procentueel neerkomt op 22 procent minder dan in mei 2013.
Al met al is in Nederland tussen januari en mei van dit jaar 277 miljoen liter brandstof minder getankt dan in 2013. "Dat vertaalt zich op basis van de huidige accijnstarieven in een verliespost van 147,3 miljoen euro voor de schatkist, terwijl het kabinet juist een plus van soortgelijke omvang had voorzien", concludeert Bovag. Dat zijn geen misselijke cijfers.
Hoewel staatssecretaris Eric Wiebes onlangs nog liet weten dat de accijnsverhoging wél geld opleverde, lijkt dit voor onze overheid het uitgelezen moment om de boel nog eens goed tegen het licht te houden. En dan hebben we het nog niet eens over de ondernemers in de grensstreken, die hun met zorg opgebouwde bedrijven ten onder zien gaan doordat zij massaal inkomsten mislopen vanwege de accijnsverhogingen.
Er moet dus iets gebeuren, maar wat? Bovag en belangenvereniging BETA hebben de Nederlandse staat inmiddels formeel aansprakelijk gesteld voor de geleden schade door pomphouders in de grensregio. En nu?
Onze stelling luidt:
'De overheid is door de accijnsverhogingen een dief van de eigen schatkist en ruïneert bovendien de pomphouders in de grensstreek. De verhogingen moeten dan ook worden teruggedraaid!'
Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.
Edit: Brandstofprijzen introtekst aangepast - bleken veel hoger te liggen.