Omoda doet het beter dan Fiat en Polestar in het VK

Niet alleen elektrisch

Omoda VK verenigd koninkrijk

Na een eerste kennismaking hebben we in Nederland niets meer van het Chinese Omoda gehoord, maar aan de overkant van de Noordzee is dat wel anders. Omoda verkocht daar zelfs meer auto’s dan Fiat en Polestar.

Omoda, ken je het nog? Dikke kans dat je inmiddels alweer gewoon aan die winkelketen denkt bij die naam, want na een eerste test begin dit jaar hebben wij de Omoda E5 nergens meer gezien. Zeker niet op Nederlandse verkoopstatistieken, maar in het Verenigd Koninkrijk komt Omoda wél voor op de verkooplijsten van handelsorganisatie SMMT. Daar scoort het merk uit de gelederen van Chery juist opmerkelijk goed. In oktober 2024 werden er 870 Omoda’s verkocht. Natuurlijk is dat nog altijd niet gigantisch – we praten over een marktaandeel van 0,6 procent – maar Omoda doet het hiermee bijvoorbeeld wel beter dan Polestar en Fiat. Ook het eveneens Chinese BYD scoort beter dan die merken, maar opvallend genoeg wel net minder dan Omoda.

Automotive News Europe wijst erop dat het Verenigd Koninkrijk vooralsnog niet de hoge invoerheffingen van de EU heeft overgenomen als het om auto's uit China gaat. Dat maakt de markt relatief interessant voor Chinese merken, al moeten ze wel bereid zijn om het stuurwiel van de linker- naar de rechterkant van de auto te verplaatsen. Dat dit een lonende operatie kan zijn, bewijst Omoda. Wat daarbij eveneens helpt, is dat de Omoda er in het Verenigd Koninkrijk als EV én op benzine is. Die Omoda 5 is er al voor omgerekend zo'n €30.000 en dat is flink minder dan een concurrent van vergelijkbaar formaat.

Overigens zijn er ook heus EU-landen waar Omoda goed aan lijkt te slaan, zoals Spanje.

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.