Nu officieel: de Fisker Atlantic
Fisker heeft niet kunnen voorkomen dat de eerste beelden van de Atlantic voortijdig uitlekten. Inmiddels zijn de officiële foto's van 'project Nina' vrijgegeven, plus wat summiere extra informatie over het nieuwe model.
De echte naam van 'project Nina' en hoe de auto eruit zou zien, moest een geheim blijven tot het speciale 'reveal event' dat Fisker aan de vooravond van de New York International Auto Show zou houden. Da's dus mislukt, de eesrte foto's belandden voortijdig op internet.
Het evenement is inmiddels achter de rug en behalve extra beeldmateriaal hebben we iets meer info over de auto die onder de Karma gepositioneerd gaat worden. De Atlantic is een vierdeurs sportsedan met achterwielaandrijving en de mogelijkheid tot vierwielaandrijving. Over de specificaties worden nog geen details onthuld, het enige dat we weten dat de Atlantic eenzelfde soort aandrijflijn krijgt als de Fisker. In het geval van de Atlantic is dat de 'second generation' EVer (Electric Vehicle with extended range) technologie, waarbij door lithium-ion accu's gevoede elektromotoren samenwerken met een benzinemotor. Dat wordt een tweeliter viercilinder turbomotor van BMW, de Karma heeft een GM-blok onder de kap. De wissel tussen elektrisch rijden of op de benzinemotor gebeurt automatisch maar de bestuurder kan naar wens ook zelf schakelen tussen beide aandrijvingen.
Het opvallende glazen dak met 'spider structure' zorgt volgens Fisker voor veel hoofdruimte achterin en de constructie schijnt sterk genoeg te zijn om te voldoen aan alle crash test-eisen. Exacte maten van de Atlantic ontbreken nog maar volgens Fikser is de Atlantic vergelijkbaar met een Audi A5 Sportback, die 4,71 m lang, 1,85 m breed en 1,39 m hoog is.
Met deze informatie moeten we het voorlopig doen, Fisker laat weten dat specificaties, prijzen en 'showroomdatum' bekend worden gemaakt zodra de Atlantic in de buurt van het productiestadium komt. Het is overigens nog niet duidelijk of de auto in Wilmington, Delaware, gebouwd gaat worden. "Het hele plan is veranderd", aldus CEO Tom LaSorda. Fisker heeft in maart 132 miljoen dollar aan privé-investeringen binnengehaald, het merk heeft sinds afgelopen mei geen subsidie meer gekregen van het Amerikaanse Department of Energy.