Nio begint met kunstmatige intelligentie
Persoonlijke touch
Waar eerder al andere merken, zoals DS en Skoda, aan de slag gingen met GPT-software, is het nu de beurt aan Nio om de kunstmatige intelligentie te omarmen.
Nio’s eigen spraakassistent, genaamd Nomi, is eind vorige maand opgefrist met een GPT-update. GPT staat in dit geval voor Generative Pre-trained Transformer wat een vorm is van Artificial Intelligence (AI), oftewel kunstmatige intelligentie. Met deze nieuwe functie kan Nomi moeilijkere vragen beantwoorden en je specifieke informatie over de auto vertellen. Zo kun je bijvoorbeeld aan Nomi vragen hoe je de buitenspiegels moet verstellen, waarna die informatie op het scherm wordt getoverd. Het zou moeten zorgen voor een meer gepersonaliseerde ervaring, voor zover dat mogelijk is met AI.
Vanaf 26 maart is Nio begonnen met het uitrollen van de nieuwe functie via over-the-air-updates. Later deze maand wordt de update beschikbaar voor Nio's Europese gamma, maar om Nederlands tegen Nomi te kunnen praten zul je nog even geduld moeten hebben. De functie wordt in eerste instantie alleen in het Engels, Duits en Noors uitgerold. Nio laat weten dat Nederlands en andere talen binnenkort volgen, een exacte datum is nog niet bekend.