AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe diesel voor Seat Altea en Altea XL
17
De diesel met pompverstuiver begint zo langzamerhand een uitstervende motorsoort binnen het gamma van de Volkswagen Groep te worden. Ook bij de Seat Altea en Altea XL maakt de 1.9 TDI nu plaats voor een modernere diesel.
De 1.9 TDI maakt plaats voor de 1.6 TDI commonraildiesel, die een vermogen van 105 pk heeft. De 1.6 TDI is er als Ecomotive en krijgt dan een start-/stopsysteem mee. Ook een systeem voor regeneratie van de remenergie behoort tot de standaarduitrusting. Het gemiddeld verbruik is 4,5 liter per 100 kilometer, wat een B-label betekent.
De CO2-uitstoot is 119 gram per kilometer, waardoor de Ecomotive net niet in aanmerking komt voor het 20 procents bijtellingstarief. De grens daarvoor ligt bij dieselauto's immers op 116 gram per kilometer.
Naast de 1.9 TDI verdwijnt ook de 102 pk sterke 1,6-liter benzinemotor uit het gamma. Verder zijn er specificatiewijzigingen: de auto's hebben een gewijzigde sleutel en de instrumentenverlichting gaat automatisch aan bij motorcontact. Bij de Altea vervallen de zonnebrilpocket in het dak en de opbergtas aan de achterzijde aan de bestuurderskant. Bovendien behoren de elastische banden en het net in de bagageruimte niet meer tot de stadaarduitrusting.
In de XL vervallen de opklaptafeltjes aan de achterzijde van de voorstoelen en de zonneschermen op de achterportierruiten. Bij de Basis- en Reference-trim behoort het leeslampje achterin niet meer tot de standaarduitrusting. Als pleister op de wonde krijgen de Business Line en de Business Line High voortaan wel een mattenset mee. Ook het Technic-pakket is uitgebreid met een mattenset. Wie toch zonneschermen en opklaptafeltjes wil, kan voor 130 euro het Familiepakket aanvinken.
Dan de prijzen. De Altea 1.6 TDI Ecomotive is er vanaf 24.995 euro. Voor dat geld krijgt u een exemplaar met de Reference-trim mee. Een treetje hoger vinden we de Style, die 26.595 euro kost. De Businessline is er voor 26.890 euro en de topversie is de Businessline High, die 27.590 euro kost.
Bij de XL is de 1.6 TDI Ecomotive Reference er voor 26.395 euro. Voor de Businessline bent u minimaal 28.290 euro kwijt en de Businessline High is er voor 28.990 euro.
De CO2-uitstoot is 119 gram per kilometer, waardoor de Ecomotive net niet in aanmerking komt voor het 20 procents bijtellingstarief. De grens daarvoor ligt bij dieselauto's immers op 116 gram per kilometer.
Naast de 1.9 TDI verdwijnt ook de 102 pk sterke 1,6-liter benzinemotor uit het gamma. Verder zijn er specificatiewijzigingen: de auto's hebben een gewijzigde sleutel en de instrumentenverlichting gaat automatisch aan bij motorcontact. Bij de Altea vervallen de zonnebrilpocket in het dak en de opbergtas aan de achterzijde aan de bestuurderskant. Bovendien behoren de elastische banden en het net in de bagageruimte niet meer tot de stadaarduitrusting.
In de XL vervallen de opklaptafeltjes aan de achterzijde van de voorstoelen en de zonneschermen op de achterportierruiten. Bij de Basis- en Reference-trim behoort het leeslampje achterin niet meer tot de standaarduitrusting. Als pleister op de wonde krijgen de Business Line en de Business Line High voortaan wel een mattenset mee. Ook het Technic-pakket is uitgebreid met een mattenset. Wie toch zonneschermen en opklaptafeltjes wil, kan voor 130 euro het Familiepakket aanvinken.
Dan de prijzen. De Altea 1.6 TDI Ecomotive is er vanaf 24.995 euro. Voor dat geld krijgt u een exemplaar met de Reference-trim mee. Een treetje hoger vinden we de Style, die 26.595 euro kost. De Businessline is er voor 26.890 euro en de topversie is de Businessline High, die 27.590 euro kost.
Bij de XL is de 1.6 TDI Ecomotive Reference er voor 26.395 euro. Voor de Businessline bent u minimaal 28.290 euro kwijt en de Businessline High is er voor 28.990 euro.