Mini Crossover verkent de straat
Nu Mini de Crossover Concept op de Autosalon van Parijs heeft laten zien, hoeft het merk niet zo geheimzinnig meer te doen over z'n eerste SUV. Daarom spotte onze spionagefotograaf de auto nu voor het eerst in de karakteristieke, psychedelische vermomming waarin moederconcern BMW z'n testauto's op pad stuurt.
De productieversie van de Mini Crossover wordt de grootste Mini ooit, zoveel is wel duidelijk. De concept-car was maar liefst 18 centimeter hoger dan de gewone Mini en als deze SUV in de showrooms staat, zal dat verschil niet veel kleiner zijn. De productieauto lijkt minder op de Clubman dan de concept-car, want we zien gewone achterportieren in plaats van suicide doors en ook de twee deurtjes voor de kofferruimte lijken vervangen door een conventioneel kofferdeksel.
Mini presenteerde de Crossover Concept puur als designstudie, dus zekerheid over motoriseringen hebben we nog niet. Gegeven het ongetwijfeld hogere gewicht van de SUV is het waarschijnlijk dat Mini de 90 pk sterke viercilinder uit de One laat voor wat –ie is en zich beperkt tot de 1,6-liter van 120 pk, 1,6-liter turbomotor met 175 pk en een 1,6-liter turbodiesel met 110 pk. De SUV-mini krijgt standaard vierwielaandrijving mee.
Het Oostenrijkse Magna Steyr gaat vanaf eind 2009 de productie voor z'n rekening nemen, Mini hoopt op minstens 80.000 exemplaren per jaar.