Lotus E-R9 is elektrische raceauto van de toekomst
Toekomstdroom
De wind der vernieuwing waait bij Lotus. Het merk komt onder meer met opvolgers van de inmiddels bijna archaïsche Elise, Exige en Evora, maar er is meer. De kleine sportwagenfabrikant laat in de vorm van de E-R9 een wel heel futuristisch ogende designstudie zien.
Lotus laat een stel digitale tekeningen zien van de E-R9, een elektrische langeafstandsracer zoals Lotus die zich voor het jaar 2030 voorstelt. Het goud-zwarte gevaarte oogt in ieder geval uiterst futuristisch. De digitale scheurneus lijkt met een beetje fantasie zelfs op een straaljager die door Lotus op de hoeken van wielen is voorzien.
De E-R9 geldt in feite als uithangbord van de technische kennis en kunde van Lotus Engineering. Een productieversie van de E-R9 hoef je dan ook niet te verwachten. Technische specificaties van de van vier elektromotoren voorziene E-R9 geeft Lotus dan ook niet vrij. Wel geeft het merk aan dat de E-R9 over actieve aerodynamica beschikt, maar niet op de manier zoals je zou denken. De E-R9 heeft, puur op papier, 'actieve oppervlakken' die met een druk op de knop van vorm kunnen veranderen. McLaren past iets soortgelijks al toe op de achterspoiler van z'n indrukwekkende Speedtail. Het accupakket van de E-R9 moet als het leeg is in een mum van tijd omgewisseld kunnen worden met een vol exemplaar.
De letters 'E' en 'R' in de naam van de futuristische scheurneus staan voor Endurance Racer, het getal 9 is een verwijzing naar de Lotus Mark iX die met niemand minder dan Lotus-oprichter Colin Chapman achter het stuur in 1955 debuteerde tijdens de 24 Uur van Le Mans.
Had je deze auto's al gezien?

Lotus Emeya Base 102 kWh | Trekhaak | 360 graden camera | Kef audio | Alcantara | Leder | 350 Kw snelladen |
- 2025
- 15 km

Lotus Emeya Base 102 kWh | 21'' inch wielen | Heads up display | 350KW snelladen
- 2025
- 0 km

Lotus Emeya S 102 kWh | KEF audio | Heads up display | Getint glas achter | 350KW snelladen |
- 2025
- 15 km