Lekker groen: Aston Martin DB9 Plug-inhybride
Bosch wilde graag bewijzen dat hybridetechniek uitstekend van pas kan komen in een sportwagen. Onder andere Ferrari, Porsche en Mclaren zijn druk bezig dat te bewijzen, maar Aston Martin ging graag op het aanbod van het Duitse bedrijf in en stelde een DB9 beschikbaar voor dit project.
Vanaf april 2012 werkten 74 Bosch-medewerkers aan het project. Ze behielden de befaamde 6.0 V12, maar voegden daar elektromotoren aan toe die het totale vermogen oppompen van 510 naar maar liefst 740 pk. De elektrische aandrijving wordt losgelaten op de voorwielen, waardoor dit de eerste vierwielaangedreven Aston Martin ooit is. Uiteraard weegt al dit fraais niet niks: de auto is 300 kilo zwaarder dan een 'gewone' DB9. Toch is de verwachting dat de hybride twintig procent van de acceleratietijd van 0 naar 100 afsnoept.
De plug-inhybride heeft een elektrische actieradius van 16 mijl, bijna 26 kilometer. Naast het hybridesysteem verzorgt Bosch onder meer ook een speciaal soort ESP en een LCD-scherm in het interieur, maar die zijn net als de aandrijflijn experimenteel. Aston Martin is de laatste tijd erg druk met het zoeken naar alternatieve aandrijfvormen: we zagen ook al deze waterstof- Rapide.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Elektrische Zeekr X nu al in Nederland

Elektrische opvolger Citroën C5 Aircross in 2025 in productie

Kleinste zevenzitter Mercedes-Benz: vanaf €57.486

Terugroepactie Toyota Corolla Cross om airbag, geen zorgen in Nederland

Vernieuwde Volkswagen Golf: nieuwe verlichting en infotainment

Vernieuwde Mercedes-Benz GLA: vanaf bijna €55.000
Lezersreacties (12) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.