Knotsgekke HiPhi A toont spoilers en specs
In één klap door het alfabet
Human Horizons toont opnieuw de knotsgekke HiPhi A. Met zijn bizarre vormgeving, aangevuld met spoilers is deze auto niet te missen, maar hij maakt dat uiterlijk helemaal waar met zijn prestaties.
De HiPhi A is op zichzelf niet helemaal nieuw, want we konden hem al eerder tonen en noemden toen al een hoeveelheid pk’s. HiPhi, een merk van het Chinese Human Horizons, toont de A nu uit alle hoeken en vertelt nog iets uitgebreider over het nieuwe model. Hoewel, nieuw model … feitelijk is de HiPhi A de ultrasnelle topversie van de HiPhi Z. We knallen dus in één keer naar de andere kant van het alfabet, maar dat kunnen we HiPhi niet kwalijk nemen. De HiPhi A heeft niet minder dan 1.305 pk, waarmee hij volgens zijn makers in ‘iets meer dan 2 seconden’ van 0 naar 100 km/h knalt. De topsnelheid ligt op bijna 300 km/h, wat best knap is voor een voertuig dat met die enorme achtervleugel ongetwijfeld veel downforce genereert.
De HiPhi A, die wordt gelanceerd na de grote HiPhi X, de al aangehaalde HiPhi Z en de wat compactere HiPhi Y, is het eerste model dat nadrukkelijk als ‘high-performance’-topmodel wordt neergezet. HiPhi voorziet hem dan ook van een unieke en naar eigen zeggen volledig binnenshuis ontwikkelde aandrijflijn, die op papier best indrukwekkend is. Om die 1.305 pk, maar ook vanwege de 800-Volt techniek en de belofte dat de auto zijn piekvermogen meer dan een half uur kan volhouden. HiPhi legt opvalled veel nadruk op de techniek en lijkt zich hier nadrukkelijk te willen onderscheiden. De aandrijflijn zou bijvoorbeeld bijzonder stil zijn en veel lichtgewicht en hoogwaardige elementen bevatten. Over kWh’s en actieradius reppen de Chinezen nog met geen woord.
Spoilers en carbon
HiPhi noemt de A de ‘Hypercar voor de volgende generatie’. Hoewel zijn uiterlijk overduidelijk is gebaseerd op de iets minder heftige, maar nog altijd buitenissig ogende Z, is er veel veranderd. De enorme achtervleugel springt als eerste in het oog, maar ook onderaan is de auto rondom voorzien van extra spoilers, extra splitters en extra carbon. Hij staat bovendien flink lager op zijn wielen, die voor de gelegenheid groter zijn dan normaal. De opvallende ‘Lidar-bult’ op het dak is hier verdwenen.
Een andere opvallende eigenschap van de HiPhi A is dat de achterdeuren naar achteren scharnieren, zoals bij een Rolls-Royce of – iets minder aansprekend- de laatste generatie van de Opel Meriva. Dat zien we niet zo vaak in autoland, al heeft de reguliere HiPhi Z deze deuren eveneens. Het interieur van de HiPhi A is tevens voor het eerst te zien. Ook hier veel ‘forged carbon’, bijvoorbeeld op de achterkant van de erg sportieve stoelen. De camera-buitenspiegels en bijbehorende schermen zien we voor het eerst: de eerder getoonde Z had gewoon traditionele spiegels.

Het minder heftige broertje, de HiPhi Z, verkent de Europese wegen al.
Europa
Waarom delen we al dit moois? Nou, HiPhi heeft net als zoveel Chinese merken grote Europese expansieplannen. Het merk heeft zijn producten al tijdens meerdere Europese evenementen getoond en heeft zelfs al twee Europese vestigingen, in München en in Oslo. De X en de Z zijn derhalve reeds met Europese (Duitse) kentekenplaten in beeld gebracht, dus we gaan in de toekomst ongetwijfeld nog veel meer horen van dit merk. Of de A ook onderdeel is van de plannen, is overigens niet bekend.