Kia EV9 GT: drie zitrijen, twee elektromotoren en bijna 510 pk!

Snel schakelen

Kia EV9 GT
Kia EV9 GTKia EV9 GTKia EV9 GTKia EV9 GTKia EV9 GTKia EV9 GTKia EV9 GTKia EV9 GT

Van de Kia EV6 kun je een beresterke GT kopen, maar de EV9 heeft het tot op heden zonder zo'n sportieve topversie moeten doen. Tot op heden, inderdaad, want hij is er nu. Maak kennis met de bijna 510 pk sterke Kia EV9 GT.

Eerder deze maand leek de opgewaardeerde en nu tot 609 pk sterke Kia EV6 GT de elektroklapper te zijn waarmee de Koreanen 2024 wilden afsluiten. De waarheid is net even anders. Die elektroklapper is geen EV6, maar een EV9. Deze nieuwe Kia EV9 GT, om precies te zijn. Zo schandalig sterk als de EV6 GT is de EV9 GT niet, maar met bijna 510 pk heeft de elektrische mastodont helemaal niets uit te leggen.

De Kia EV9 was er in Nederland al als 217 pk sterke achterwielaandrijver met 76,1-kWh accu, als 204 pk sterke achterwielaandrijver met 99,8-kWh accupakket én met twee  elektromotoren die samen 384 pk leveren, altijd gevoed door de 99,8-kWh accu. De EV9 GT is met afstand de sterkste. De nieuwe topversie heeft ook de 99,8-kWh accu en heeft eveneens twee elektromotoren, al zijn die machines in de GT samen goed voor 508 pk. Met dat vermogen stampt de met drie zitrijen bedeelde EV9 in slechts 4,6 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h. De voorheen sterkste EV9 (GT-Line, 384 pk) is met een 0-100-tijd van 5,3 seconden uiteraard minder vlot. Wat actieradius betreft moet de EV9 GT die de overige varianten voor laten gaan. Zijn actieradius bedraagt 'meer dan' 450 kilometer. Dat is nauwelijks meer dan de instapper uit zijn 76,1-kWh accu perst (443 kilometer). Het maximum trekgewicht ligt op 2.500 kilo.

Uiteraard is de Kia EV9 GT meer dan slechts een EV9 met krachtigere elektromotoren. Hij heeft onder meer een elektronisch aangestuurd adaptief onderstel, een elektronisch sperdifferentieel (e-LSD) met torque vectoring en extra krachtige remmerij. Verder heeft de snelste EV9 een extra rijmodus die - je verwacht het niet - GT heet. Net als in de EV6 GT moet je met behulp van schakelpaddles achter het stuurwiel door gesimuleerde versnellingen kunnen flipperen. De techniek hierachter werkt samen met Active Sound Design, zodat het ook daadwerkelijk klinkt alsof je van verzet wisselt.

Wel moet je van goeden huize komen om de EV9 GT van de GT-Line te onderscheiden, want het bumperwerk is nagenoeg identiek. Slechts de GT-aanduiding op de achterklep, het patroon in de verlichte 'grille', de speciale 21-inch wielen en de grote neongroene remklauwen met GT-opschrift verraden dat je een EV9 GT voor je hebt. De neongroene kleur van de remklauwen vind je tevens terug in het interieur. Daar kom je eveneens een combinatie van kunstleer en alcantara beklede sportstoelen en een bonte verzameling GT-aanduidingen tegen.

Wat de Kia EV9 GT gaat kosten, is nog niet bekend. In het derde kwartaal van 2025 komt de gespierde SUV naar Nederland.

PRIVATE LEASE Kia EV9

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (135)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.