AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Karmann: VW wacht een weekje, 700 mensen er uit
23
De overnamedans voor het failliete Karmann is in volle gang. Volkswagen wacht één of twee weken met de beslissing. Intussen is er in Osnabrück een nieuwe ontslagronde aangekondigd waarbij zevenhonderd mensen op de keien komen.
Aan het einde van de week krijgen nog eens zevenhonderd werknemers van Karmann te horen dat ze hun baan kwijtraken. Na deze ontslagen blijven er nog achthonderd mensen over. Het is de elfde ontslagronde bij Karmann sinds 2004. Toen zette de duikvlucht van de carrosseriebouwer zich in. Destijds werkten bij Karmann nog 9.900 mensen en was het de grootste cabriobouwer van Europa.
Volkswagen onderhandelt intussen met de curatoren over de overname. "We hebben er belang bij dat er in Nedersaksen arbeidsplaatsen behouden blijven", zegt VW-directeur Martin Winterkorn daarover in Handelsblatt. Die deelstaat is immers grootaandeelhouder bij VW. Er zijn echter geen details bekend over de onderhandelingen. "Vraag het volgende week nog een keer. Dan weten we meer. Nu zouden we alleen valse verwachtingen wekken."
VW heeft naar verluidt twintig miljoen euro over voor de failliete carrosseriebouwer. De drie families die het bedrijf leiden, willen echter minimaal 25 miljoen hebben. Alleen al de schuld die rest na de installatie van een nieuwe lakstraat, enige jaren geleden, is ter hoogte van dat bedrag.
Daimler is ook nog een partij die belang heeft bij het voortbestaan van Karmann. Daar worden namelijk onderdelen gemaakt voor de Mercedes SLK, die in Bremen wordt gebouwd. Wanneer Karmann ophoudt te bestaan, komt de levering van die delen in gevaar.